0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Familieretshuset uden ventetider? Konfliktniveau daler, viser forsøg

Hvad sker der, hvis der ikke er ventetid i Familieretshuset? Hvis en skilsmissefamilie bliver mødt, præcis som det var intentionerne i skilsmissereformen? Det er nu afprøvet, ogresultaterne er lovende, mener vicedirektør.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Børn og forældre fra 73 skilsmissesager i København har de seneste måneder fået behandlet deres sag i Familieretshuset som ingen andre: Gennem en slags pilotprojekt har de fået en forsmag på, hvad Familieretshuset formår, når det ikke er plaget af månedlange ventetider, når forældre og børn rent faktisk får det antal møder, som det er meningen, at de skal have, og når børnene får tilbud om at få en fast kontaktperson som støtte gennem hele sagsforløbet.

De er med andre ord blevet mødt med det serviceniveau, som hele tiden har været tanken med Familieretshuset, men som er druknet i gigantiske sagsbunker. Undervejs i forløbet har forældre og børn sat ord på, hvordan de har oplevet deres forløb i Familieretshuset.

Samler man deres respons fra spørgeskemaer og individuelle interviews, viser det sig, at de fleste forældre og børn er positive: Tre ud af fire forældre har oplevet, at deres børns behov har været centrum i sagsforløbet. Forældrenes konfliktniveau er faldet, især i de brudte familier med et højt konfliktniveau. De siger også, at kortere vente- og sagsbehandlingstid har været en stor lettelse. Og de børn, der har takket ja til at få en kontaktperson, fortæller, at de har følt sig trygge ved det, der foregår i Familieretshuset, i en ellers turbulent tid.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce