0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Den tidligere formand for Sømændenes Forbund, Henrik Berlau, kritiserer Søfartsstyrelsen for at skjule oplysninger og ikke at have kontrolleret ’Scandinavian Star’.

Søfartsstyrelsen anklages for at løbe fra sit ansvar: »De spurgte, om jeg var idiot, og ville vide, om jeg syntes, at det var i orden, at det var staten, som skulle blive ansvarlig for den her katastrofe«

Passagerskibet ’Scandinavian Star’ havde ikke tilladelse til at sejle med passagerer i Norden, og det vidste Søfartsstyrelsen efter branden. Det viser et vigtigt dokument. Men den centrale oplysning blev aldrig en del af det oprindelige opgør med rederiet om den manglende sikkerhed på skibet, hvor 159 omkom efter en mordbrand i 1990. Det fremfører tidligere formand for Sømændenes Forbund Henrik Berlau. Nu afleverer han en kritisk rapport om Søfartsstyrelsen til de nye uvildige undersøgelser. Berlau mener, at styrelsen skulle have stoppet skibet inden den påsatte brand 7. april 1990 – hvilket kan gøre staten erstatningsansvarlig.

FOR ABONNENTER

Skibet var i rutefart på vej fra Oslo mod Frederikshavn natten til 7. april 1990, da en påsat brand brød ud på skibet – og efter mange timers brandforløb var skibet blevet bugseret ind til kajen i den svenske by Lysekil.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

For abonnenter

Annonce