0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Reportage

»Vi bliver stående, så længe det er nødvendigt. Hos Letz Sushi tog det tre år – det gør vi gerne igen«

4. juni 2021
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fredag morgen demonstrerede 3F foran Nemlig.com's lager. De opfordrer ansatte i andre virksomheder til ikke at tage arbejde, der støtter Nemlig.com, før chaufførerne får en overenskomst. Nemlig.com meddeler, at de vil hæve kravet til chaufførernes løn.

Det er fredag morgen. Klokken er 05 og Cora Andrewartha stiller sammen med godt 50 andre 3F-medlemmer op foran Nemlig.coms lager i Brøndby.

Med sig har hun sin 11-årige datter.

»Vi havde aftalt, at hvis jeg kunne få liv i hende, ville hun gerne med ud og dele flyers ud«, siger Cora Adrewartha.

Der skal deles flyers ud, fordi 3F har en plan. De vil have bedre arbejdsforhold for chaufførerne hos Nemlig.com.

Aftenen inden demonstrationen modtog chaufførerne en sms fra Nemlig.com med besked om, at de nu vil stille højere krav til de vognmænd, der står for leveringen af dagligvarerne - blandt andet om en minimumsløn til chaufførerne.

Men for demonstranterne er det ikke nok - de vil have chaufførerne på overenskomst.

»Vi vil signalere, at vi ikke vil se de her Amazon-lignende forhold her i Danmark. Det skal stoppes, før det spreder sig«, siger Jan Villadsen, der er gruppeformand for transportgruppen hos 3F.

De er stivnakkede

Han forklarer, at 3F vil komme tilbage og udvide konflikten, indtil der lander en overenskomst.

Sympati som våben

Demonstrationen har to formål for 3F: At oplyse chaufførerne om, at deres arbejdsvilkår kan forbedres med en overenskomst, og at oplyse de ansatte hos virksomhederne, der leverer til Nemlig.com om, at de har ret til ikke at arbejde, for at støtte Nemlig.coms chauffører.

»Det er en sympatikonflikt, så vi vil forklare de virksomheder, der leverer varer til Nemlig, at den danske aftalemodel giver dem ret til ikke at levere til Nemlig. Om det er dem der levere grønt, kød, øl og vand eller virksomheden, hvor de leaser deres biler«, siger Jan Villadsen.

»Hvis de vil underbetale i den her grad, så kan de ikke leve på ryggen af 90 procent af alle de andre virksomheder, der gør det ordentligt«.

Nemlig.coms chauffører er ikke direkte ansat hos Nemlig.com, men af selvstændige vognmænd, der har en kontrakt med Nemlig.com. Dermed er chaufførerne underlagt Nemlig.coms tidsstyring, regler og iklædt Nemlig.coms uniform, hvorfor en række eksperter vurderer, at de juridisk bør betragtes som ansatte.

Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Fredelig morgen-aktion

»Vi er ikke maskiner, dyt for fair overenskomst«, lyder det fra 3F’s bannere på græsset foran indhegningen til Nemlig.com. Lastbiler og varevogne dytter ivrigt, når de triller forbi.

Siden marts har Politiken afdækket, hvordan chaufførerne arbejder under vilkår, hvor de skal lave tunge løft og aflevere varer så hurtigt, at de får skader. Chaufførerne har fortalt om 15-timers arbejdsdage, flere måneders arbejde uden fridage, ruter der er næsten umulige at nå, at de må tisse i flasker, fordi der ikke er tid til toiletbesøg og et udskældt bødesystem for chaufførerne, som Nemlig.com siden har afskaffet.

Det gør det virkelig svært at stille krav, når man bare skal have et arbejde

Chaufførernes ringe arbejdsvilkår fik sat to streger under sig, efter København Kommune i maj afslørede grov underbetaling, alt for lange arbejdsdage og manglende ferie hos firmaet Intervare, der ejer Nemlig.com, og leverer varer til 40 af landets kommuner.

Aktionens deltagere er hurtigere til at fange folk ved porten hos Nemlig.com. Dem, der kommer og går fredag morgen er primært unge mennesker – mest mænd – der ikke taler dansk. Nogen i bil, andre på cykel, scooter eller el-løbehjul.

Cora Andrewartha, der er fællestillidsrepræsentant hos 3F i Københavns Kommune, tager et hurtigt skridt frem mod en sort bil, der ruller ud af porten.

»Vi er er her for at kæmpe for jeres arbejdsforhold. I er velkomne til at komme over og få en croissant«, når hun lige at få sagt, inden den unge fyr i bilen afbryder.

»Nej nej, ellers tak, vi er trætte nu«, lyder det fra den klatøjede fyr. Han ruller vinduet op og triller afsted.

De fleste sender hende et smil og tager høfligt i mod hendes flyers, mens enkelte afviger.

»En af chaufføren fortalte mig, at de har fået en sms om, at de ikke skal tage imod noget fra os, så jeg er glad for, at de tager i mod det. Men de tør ikke stoppe op, når de sidder deroppe og overvåger dem«, siger hun og peger op på kontorlokalerne. Hun fortæller, at der er en særlig grund til, at hendes hjerte banker for denne her sag.

»Jeg er ikke selv dansk statsborger og arbejder med rengøringspersonale, der heller ikke er det. Så jeg ved, hvor bundet de er af, at de skal have et job, når de skal søge opholdstilladelser. Det gør det virkelig svært at stille krav, når man bare skal have et arbejde«, fortæller Cora Andrewartha.

Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Nu stiller Nemlig krav til løn

3F har i et par måneder forsøgt at lave en overenskomst for chaufførerne med Nemlig.com, men det er ikke lykkedes. De har derfor sendt konfliktvarsler ud til de 137 underleverandører, for at invitere dem til at kræve en overenskomst hos Nemlig.com.

»Men som de siger, kan de ikke indgå en overenskomst og udbetale løn til deres medarbejdere, med den løn de lige nu får hos Nemlig. Det er der ikke penge til. Derfor skal vi have presset Nemlig til at gå med. Vi har blandt andet forslået, at Nemlig kunne købe egne biler og selv ansætte chauffører, hvis de ikke vil give underleverandører overenskomst, men det vil de heller ikke. De er stivnakkede«, siger Jan Villadsen fra 3F.

Men måske er Nemlig ved at bløde op. Torsdag aften meddelte de i en pressemeddelelse, at chaufførerne nu skal have mere i løn og mere tid ude på ruterne:

»I fremtiden skal transportvirksomhederne aflønne deres chauffører med minimum mellem 25.000 kr. og 30.000 kr. om måneden ved en 37 timers arbejdsuge afhængig af hvad tid på døgnet, en chauffør arbejder. Dertil skal transportvirksomhederne betale feriepenge til chaufførerne«, skriver Nemlig.com i en pressemeddelelse.

Men det sender ikke aktionen foran onlinesupermarkedets indhegning hjem. De bliver stående til der lander en aftale med en reel overenskomst.

»Vi bliver stående, så længe det er nødvendigt. Hos Letz Sushi tog det tre år – det gør vi gerne igen«, lyder det fra Milla Mehl Nielsen, der arbejder hos 3F.

P0litiken har været i kontakt med Nemlig.coms presseansvarlige. Nemlig.com ønsker ikke at udtale sig i denne artikel.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

For abonnenter

Annonce