Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kilde: Politiken.tv / Heidi Skibsted og John Hansen

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mærsk er klar til at stoppe salg af udtjente skibe

Efter afsløring af, at et tidligere Mærsk-skib skrottes i Bangladesh, vil Mærsk selv tage ansvar for sine skibes sidste rejse.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Affæren med olieskibet ’North Sea Producer’, som efter 32 års tjeneste for Mærsk bliver hugget op under kritisable forhold i Bangladesh, får det danske rederi til at lægge kursen om: Mærsk vil ikke længere sælge udtjente skibe til andre.

Hvis der ikke er økonomi i at sejle videre med skibet, vil Mærsk selv tage ansvaret for at få det skrottet. Og sikre, at det sker efter Mærsks egne regler for, hvordan skibe kan ophugges forsvarligt. Det fremgår af et dokument, som Mærsk har fremlagt for Politiken.

Mærsks regler om ophugning af skibe er en 37 sider lang tryksag, som tager højde for arbejdernes sikkerhed, miljøet og risikoen for korruption.

Når ophugningen foregår på åben strand, som det sker i blandt andet Indien og Bangladesh, hvor skibe parteres med håndkraft af arbejdere uden sikkerhedsudstyr, er risikoen for alvorlige arbejdsulykker stor. Alene i år er 17 arbejdere på Chittagong-stranden i Bangladesh dræbt under arbejdet med at skrotte skibe.

Hemmelig klausul hjalp ikke

Samtidig bliver havet forurenet af olie og giftstoffer fra skibet. Under de forhold er arbejdere i Bangladesh netop nu ved at partere ’North Sea Producer’, som var i Mærsks tjeneste, indtil det i april i år blev solgt og i august dukkede op på stranden i Bangladesh.

Annette Stube, chef for bæredygtighed hos Mærsk, forklarer, at Mærsk forsøgte at få skibet væk fra Bangladesh, da de opdagede, hvad der var sket.

Mærsk har i de sidste 7 år haft en politik, der sikrer ansvarlig ophugning af vores egne skibe, mens vi har ventet på en global aftale.

»Men det er ikke vores skib længere, og der er ikke mere, vi kan gøre«, siger hun.

Mærsk ejede skibet gennem et 50-50- ejet joint venture-selskab. Annette Stube oplyser, at selskabet solgte med den betingelse, at hvis skibet skulle skrottes, skulle det ske på et værft, som er godkendt efter Hongkong-konventionen om forsvarlig ophugning.

Mærsk indfører nye regler

På Janata Steel, hvor ’North Sea Producer’ bliver skrottet, er forholdene langtfra sådan, at de kan godkendes efter konventionen.

Mærsk har afvist at give Politiken indblik i den klausul, som fulgte med salget af det udtjente olieskib, men erkender, at den ikke er stærk nok til at hindre det, der nu sker med ’North Sea Producer’.

Som direkte konsekvens har Mærsk nu indført nye regler. Når Mærsk sælger et skib, skal værdien af at sejle videre med skibet holdes op mod den mulige nettofortjeneste ved at skrotte det.

Hvis skibet er så udtjent, at den mulige økonomiske gevinst ved at sejle videre med det er mindre end 25 procent af skrotværdien, vil Mærsk efter de nye regler slet ikke sælge det, men beholde det og selv tage ansvaret for, at det bliver skrottet efter Mærsks egne omfattende regler, fremgår det af svar fra Mærsk til Politiken.

Det forhindrer ikke, at skibene bliver hugget op på åben strand. Men det bliver i så fald på et værft, som er godkendt efter Hongkong-konventionen og vil opfylde de ekstra krav, som Mærsk stiller.

De første to af Mærsks egne fartøjer, containerskibene ’Maersk Georgia’ og ’Maersk Wyoming’ er allerede ved at blive skrottet på Shree Ram-værftet i Alang.

Formanden er skuffet

Politiken har i samarbejde med Danwatch dokumenteret, at ophugningen ikke lever op til Mærsks officielle krav om sikkerhed for arbejdere og miljø.

Efterfølgende afsløringer af, at ’North Sea Producer’ ophugges i Bangladesh, og at Mærsk med økonomiske krav pressede den tyske ejer af 14 containerskibe til at sende dem til skrotning under kritisable forhold i Bangladesh og Indien i 2014, udløser nu en beklagelse fra Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand i A.P. Møller – Mærsk.

»Mærsk har i de sidste 7 år haft en politik, der sikrer ansvarlig ophugning af vores egne skibe, mens vi har ventet på en global aftale«, siger han til Politiken.

»Vi er aktivt gået ind og arbejder direkte med værfter i Alang i Indien for at forbedre forholdene der og for at påvirke industrien. Derfor er det selvfølgelig skuffende, at vi til trods for disse initiativer ser eksempler på, at vi har skubbet i modsat retning af vores egen politik. Vi vil fremadrettet sikre, at der er et meget stærkt incitament i vore salgskontrakter til. at ophugning sker ansvarligt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Samtidig afkræves Mærsk fra flere sider en forklaring.

Minister kræver redegørelse

Miljøminister Esben Lunde Larsen (V) vil have Miljøstyrelsen til at skabe klarhed.

»Jeg har bedt Miljøstyrelsen om at tage kontakt til Mærsk og få de oplysninger, der er nødvendige for at give mig en redegørelse om ophugningen af Mærskskibe«, siger ministeren. Han vil afvente redegørelsen, før han tager stilling.

I weekenden blev han af SF blandt andet opfordret til at politianmelde Mærsk.

»Det giver ikke mening at udtale sig om hverken skyld, ansvar eller muligt grundlag for politianmeldelse, før vi har en redegørelse for sagen«, siger han.

De to pensionsforvaltere ATP og PFA er storaktionærer i Mærsk. De vil begge bede Mærsk forklare sig efter afsløringerne.

»Det er nye og meget alvorlige oplysninger«, siger vicedirektør Claus Wiinblad, ATP.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden