Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
21-årige Emma Almdal (til højre) og Julia Løcke synes selv, de er glade piger,  men genkender presset for at skabe sig en god karriere og et godt liv med mange venner. De studerer jura på KU og læser til eksamen på læsesalen på Bispetorv.
Foto: FINN FRANDSEN

21-årige Emma Almdal (til højre) og Julia Løcke synes selv, de er glade piger, men genkender presset for at skabe sig en god karriere og et godt liv med mange venner. De studerer jura på KU og læser til eksamen på læsesalen på Bispetorv.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ungdomsforsker: Unge har vendt konkurrencestaten indad

Mange unge forventer af sig selv, at de skal leve det perfekte liv, siger sociolog Kenneth Salomonsen, som er stifter og projektchef i Ungdomsbureauet.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En stor gruppe danske unge er ikke tilfredse med deres liv, viser en ny undersøgelse blandt 48.000 unge i aldersgruppen 12-25 år.

Værst ser det ud for kvinder mellem 19 og 25 år – her svarer 3 ud af 10, at de har en livstilfredshed på 5 eller derunder på en skala, hvor 0 er ’det værst tænkeligt liv’ og 10 ’det bedst tænkelige liv’.

Skolesammenhængen betyder enormt meget, og det går igen i mange unges svar.

Kenneth Salomonsen, som er stifter og projektchef i ngo’en Ungdomsbureauet, der forsøger at give unge en offentlig stemme, har gennemført en række kvalitative undersøgelser blandt unge på ungdomsuddannelser. Han oplever, at unge i dag agerer ud fra en opfattelse af, at hvis de ikke leverer toppræstationer og er kreative, taber Danmark den globale konkurrence og bliver et uland.

Hvad er det, der fylder i unges opfattelse af deres eget liv?

»Det, vi har mødt igennem forskellige undersøgelser og møder med unge, er ordet ’pres’, som går igen rimeligt bredt. Mange refererer til et forventningspres fra både forældre, samfundet, en selv og vennerne til, at det skal gå en godt. Det kan være positivt for dem, der kan finde ud af at leve med det og bruge det på en motiverende måde, men der er også mange, for hvem det kan komme til udtryk som stress eller ensomhed«

Er det mest skolen, der presser dem, eller er det bredere end det?

»Skolesammenhængen betyder enormt meget, og det går igen i mange unges svar. Uddannelse er blevet en helt vildt central ting i de unges liv – det er det, de sætter i centrum, og så bliver det andet mere sekundært«

Flere har påpeget, at de er enormt dårlige til at tale om de her problemer med hinanden, selvom det, de peger på som løsning til at få det bedre, er endnu mere samtale.

Breder præstationspresset fra skolen sig også over i den måde, de er sammen på?

»Flere har påpeget, at de er enormt dårlige til at tale om de her problemer med hinanden, selvom det, de peger på som løsning til at få det bedre, er endnu mere samtale. Der er helt klar et ønske om, at deres egne fællesskaber kan blive bedre til at tage hånd om nogle af de problemer, de oplever«.

:

Er det, fordi de også føler, at de skal præstere over for hinanden?

»Fra min analytiske stol kunne jeg godt forestille mig, at begrebet ’klassekonkurrenter’ og den skærpede konkurrence i livet som sådan er med til at gøre det sværere at tale sammen om nogle af de ting, der er vanskelige«.

Det har jo nok også været sådan tidligere, at man gerne ville have så godt et liv som muligt. Er det mere på spil i denne generation end tidligere?

»Det tror jeg på en måde, det er. Et bud på en forklaring er det, professor Ove Kaj Petersen beskriver som konkurrencestaten. Nogle af de ting, der karakteriserer den, lyder det til, at de unge tager helt ind; de indoptager på en eller anden måde, at Danmark er en stat i konkurrence med andre stater, og har et stort skræmmebillede af, at hvis vi ikke præsterer og er innovative og kreative, så taber vi den globale konkurrence og bliver et uland fremadrettet«.

Nogle får måske faktisk svære ved at præstere, fordi de er bange for at træde ved siden af?

»Ja, og det kommer også ned til, at de sætter karakteren som et mål i sig selv frem for den proces, der ligger til grund for den. På den måde bliver det også en diskussion om den måde, vi giver karakterer på, for den ændring i karakterskalaen, der blev lavet for 10 år siden, er blevet klandret for at have været medskyldig i det stigende forventningspres. Tidligere startede karakteren på et 8-tal, og så kunne man bevæge sig op eller ned derfra. I dag starter man ved et 12-tal, og hvis man så laver fejl, ryger man ned. Og så havde man jo 13-tallet, som var det ekstraordinære og jo netop indbød til det kreative. Den dimension har 12-tallet ikke i sig«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er de sociale medier også med til at forstærke præstationspresset?

»Nej, faktisk ikke. De skønhedsidealer og sundhedsidealer, unge har, handler sådan set ikke særligt meget om sociale medier, men mere om generel personlig fremtoning. Mange har en ide om, at man bare kan photoshoppe sig til det meste, så jeg har faktisk ikke indtryk af, at det er det, der tæller«.

De skønhedsidealer og sundhedsidealer, unge har, handler sådan set ikke særligt meget om sociale medier, men mere om generel personlig fremtoning

Hvad nævner unge så som det bedste ved at være ung?

»Det er tit de ting, der ligger uden om skolen – det fællesskab, der er i klasserne, eller det at holde fri og være sammen med vennerne. Og så føler de, at har en åbenhed over for verden og ikke har truffet endelige beslutninger endnu, og det fremhæver de som noget, der er fedt ved at være ung«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden