Basketundervisning. 6-årige Tekla Bang Steensig fra 1. B skal sammen med klassekammeraterne og parallelklassen have undervisning af to baskettrænere de næste seks fredage.
Foto: Maud Lervik

Basketundervisning. 6-årige Tekla Bang Steensig fra 1. B skal sammen med klassekammeraterne og parallelklassen have undervisning af to baskettrænere de næste seks fredage.

Danmark

1.A og 1. B får wow-oplevelse af professionelle trænere

Reportage. En ny undersøgelse viser, at idrætsforeninger har held med at rekruttere nye medlemmer, når foreningsfolk får lov at introducere eleverne for deres sportsgrene ude på folkeskolerne. På Vesterbro Ny Skole er 1. A og 1. B ret imponerede over, hvad dagens to nye trænere kan med en bold.

Danmark

Lyden af velcro, der flås op, er øredøvende.

For få minutter siden blev frikvarteret ringet af i skolegården på Vesterbro Ny Skole i København. Nu sidder 1. a og 1. b på gulvet foran indgangen til skolens idrætshal og river velcrobåndene op, så skoene kan slippe fødderne.

Der står idræt på skoleskemaet. Men som de første hurtige drenge opdager, da de har spurtet på bare tæer ind på hallens linoleumsgulv, er der noget ved undervisningen i dag, som er lidt ekstraordinært:

Der er besøg af to fremmede idrætslærere. Et sæt baskettrænere, der kan lave tricks og begå sig med en bold på et niveau, som de vanlige idrætslærere, Sandra og Anders, aldrig har kunnet imponere med.

En lille gruppe elever har allerede opdaget det.

Det har så meget woweffekt for eleverne, at der kommer nogle professionelle

De står klemt sammen om en af trænerne, der har fået en basketbold til at snurre rundt på sin pegefinger.

»Wow«, lyder det fra drengene, der bukker hovederne bagover og allerede ser op til manden, som er fire basketbolde højere end gennemsnittet herinde i hallen.

»Wow«, råber drengene igen om kap, da han demonstrerer, at han nu også kan få bolden til at rulle rundt i sin favn uden at tabe den.

Eleverne er tydeligt imponerede. Og idrætstimen er ikke engang begyndt endnu.

Sjovere end løb

De to baskettrænere er fra Børnebasket København. En sportsforening, som har aftalt med Vesterbro Ny Skole at stå for 1. a og 1. b’s idrætsundervisning de næste seks fredage. I dag er målet, at børnene skal lære at drible. Og efter de voksne har erklæret, at strømper er forbudt, og at det gør ondt at få en basketbold over tæerne, går der ikke lang tid, før hallen brager af omkring 40 tunge bolde, der hver hamrer mod gulvet et par gange i sekundet.

I den næste time er det næsten umuligt at få ørenlyd. Der dribles lavt. Højt. Med den ’gode hånd’. Med den dårlige hånd, som de fleste hurtigt finder ud af er den venstre. Og der dribles under benene, laves ’crossovers’ og løbes forlæns, sidelæns og baglæns.

Alt sammen instruerer baskettræneren Jens Erik Nielsen i, mens klassernes vante idrætslærere assisterer fra sidelinjen.

»Til idræt plejer vi mest bare at løbe. Det her i dag er meget sjovere«, siger 7-årige Frederik Valdemar Tiemroth.

Silas Bergmann Rasmussen fra parallelklassen er enig. Han har lige fundet ud af, hvor svært det er at drible med en basketbold, når man samtidig skal give sin klassekammerat en highfive i forbifarten. Det er en øvelse, de fleste af 1.-klasserne taber bolden i, men Silas har allerede planer om, at han vil øve sig ude i skolegården inden næste fredag.

»Så kan vi vise de to trænere, at vi er blevet endnu bedre til basket, når de kommer igen«, erklærer han.

Har vendt tendensen

En ny undersøgelse fra Center for Ungdomsstudier viser, at hver fjerde elev, der har prøvet at blive undervist af foreningsfolk i skoletiden, efterfølgende starter til den samme idræt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Naturligvis er det også derfor, at trænerne fra Børnebasket København besøger Vesterbro Ny Skole denne eftermiddag. Håbet er, at eleverne efter skoletidstræningen i højere grad vil se mod en af foreningens seks klubber i hovedstaden, når de skal vælge en fritidsbeskæftigelse. Børnene i den nærmeste basketklub træner kun 300 meter væk, husker trænerne at nævne for eleverne i dag. Og ved blandt andet at tilbyde hold lige efter skole forsøger basketforeningen at lokke også forældrene med, at deres børn kan tage direkte til træning efter skole i stedet for at tage i sfo’en. Uden at skulle køres og bringes.

Foto: Maud Lervik

Initiativerne virker, mener træneren Jens Erik Nielsen.

»Eksempelvis i vores klub i Sølvgade er stort set alle børnene på det yngste hold elever, som vi introducerede for basket i skolen«, siger han.

Børnebasketfonden har de seneste år hjulpet klubber som Børnebasket København med at etablere samarbejder med skoler og sfo’er. Det har vist sig at gavne medlemstallene. Derfor fik foreningerne sidste skoleår hjælp fra fonden med at etablere samarbejder med over 50 skoler i 14 forskellige kommuner.

»I mere end 10 år er det gået tilbage for dansk basket, når det gælder U12-segmentet. Men de sidste år, hvor man har lavet projekter som det her på Vesterbro Ny Skole, er medlemstallet gået frem med omkring 10 procent hvert eneste år. Det skyldes helt klart, at vi nu kommer ud på skolerne og skaber interesse«, siger direktør Jens Laulund.

Wow-effekt og krammere

Det er midler fra Københavns Kommunes samarbejdspulje, som betaler for, at den lokale basketklub sender to trænere til Vesterbro Ny Skole. Pengene har skolen søgt sammen Børnebasket København, og Sandra Boëtius, som ud over at undervise 1.-klasserne i idræt fungerer som skolepædagog, mener, at de er godt givet ud.

»Det har så meget woweffekt for eleverne, at der kommer nogle professionelle. Børnene får helt julelys i øjnene. Det er ikke noget med, at der skal skabes en autoritet: Den er der bare med det samme, fordi det skinner igennem, at der er kommet nogen med en særlig ekspertise«, siger hun.

Sandra Boëtius vurderer, at eleverne generelt er »meget aktive« i fritiden. Faktisk er det ikke et problem at få dem til at gå til sport. Tværtimod tror hun mere, at det kan være svært for forældrene at få børnene til at fravælge nogle aktiviteter, så der stadig er lidt fritid tilbage.

Til idræt plejer vi mest bare at løbe. Det her i dag er meget sjovere

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mathias Villahermosa Ryborg fra 1. a har også svært ved at vælge fra, siger han. Han går til fodbold og vil også gerne begynde til både karate, håndbold, badminton og tennis. Silas Bergmann Rasmussen går allerede til svømning, men vil også gerne prøve kræfter med karate. Tekla skal snart begynde til parkour. Naja går til svømning. Og Frederik vil gerne begynde til badminton.

Men hvad med basket? Dagens to trænere formåede at høste både highfives og krammere fra eleverne, da undervisningen sluttede, og de begge havde demonstreret, hvordan man kan levere et perfekt pletskud, når man har øvet sig. Men har de høstet nye medlemskaber? Indtil videre ikke i Mathias, Silas, Tekla, Naja og Frederik. Og så alligevel. Silas kunne måske godt overveje det, siger han.

»For jeg vil helt vildt gerne lære det der med fingeren, hvor man drejer bolden rundt. Så kan man jo altid bare stoppe, når man har lært det«, siger Silas.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce