0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det cykler for København

Der kører flere cykler end biler i Indre By, viser trafiktælling, der giver den moderne cykeltrafik førerpositionen i det centrale København.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

AFLASTNING. Inderhavnsbroen har taget spidsen af den meget tætte cykeltrafik, der går over Knippelsbro.

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Cykeltrafikken er faldet med hele 12 procent.

Det viser en optælling af trafikken i København. Men tallet gælder alene ét enkelt sted, nemlig Knippelsbro, der nu 'kun' bruges af 31.620 cyklister. Sidste år var 35.770 en tur over broen på cykler hver dag. At det er gået ned, hænger sammen med indvielsen af Inderhavnsbroen, der har taget spidsen af cykeltrafikken på strækningen.

Til gengæld lægger cyklisterne sig forrest i feltet, når det gælder den samlede trafikmængde inden for det såkaldte søsnit, der dækker det indre København. Ved den seneste opgørelse af trafikken passerede 265.700 cykler de mennesker, der omhyggeligt talte mængden af forbikørende. Det er det største antal cyklende, der er talt, siden kommunen i begyndelsen af 1970'erne gik i gang med at se på trafikken over søsnittet.

Antallet af biler var lavere: 252.600 kørte ind eller ud af området.

Samlet set er biltrafikken faldt med en procent, svarende til 3.500 køretøjer, mens der siden 2015 er kommet 35.080 flere cyklende til på byens cykelstier, en stigning på 15 procent. Med til billedet hører, at tællingen skete i septemberdagene med høj sol og solide sommertemperaturer og dermed ideelt cykelvejr for byens borgere.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter