Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kollektiv morgentrafik ved Godthåbsvejs station i København. Bus. Bybus. Trafik. Bustrafik.
Foto: Jens Dresling

Kollektiv morgentrafik ved Godthåbsvejs station i København. Bus. Bybus. Trafik. Bustrafik.

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stærkt forurenende bybusser kan ende på Københavns gader

Et udbud af linje 8A åbner for brug af busser, der vil pumpe store mængder af stærkt sundhedsskadelige partikler ud i gadeluften.

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Luftforureningen i København er sine steder så slem, at den overtræder EU's grænseværdier.

Der kan gøres noget ved problemerne. Men det sker ikke altid. Det viser en sag om byens busser, hvor driften af linje 8A nu er ved at blive sendt i udbud.

I stedet for at satse på den bedst mulige miljøteknik, så busserne forurener mindst muligt, vil der blive stillet stærkt forældede miljøkrav til de køretøjer, som skal benyttes på ruten.

Det får nu flere københavnske politikere til at kræve, at der gribes ind, så Movia ikke ender med at sende ekstremt forurenende busser ud på ruten.

»Vi er nødt til at få styr på luftforureningen i København. Vi kan ikke forsvare at sende så forurenende busser på gaderne«, siger en af dem, den radikale borgerrepræsentant Mette Annelie Rasmussen.

Hun finder det »absurd«, at man sætter en busrute med dårligere miljøkrav i udbud.

»Vi er ved at lave en forringelse på det sundhedsmæssige område for københavnerne«, siger hun.

Andre politikere støtter hendes synspunkt: »Vi må ind og kigge nøje på, om ikke der er et alternativ. Vores borgere skal ikke gå i fare for alt det skidt«, siger Venstres Flemming Steen Munch til Ingeniøren.

Intet krav om moderne miljøstandard i nyt udbud

Selv om ruten kører ad nogle af de tættest befolkede og mest forurenede dele af hovedstaden, så forlanger kommunen ikke, at der køres med busser, som hindrer udslip af de såkaldte ultrafine partikler.

Det er meget små sodpartikler, som er blandt de mest sundhedsskadelige, når det gælder udstødningen fra motorkøretøjer.

I september 2015 kom den seneste fælleseuropæiske opdatering af miljøkravene til køretøjer, Euro 6, som blandt andet kræver, at der er monteret et særligt filter på vognene for at hindre, at der udstødes alt for mange af de farlige ultrafine partikler.

I udbuddet af driften af linje 8A stilles der alene krav om, at busserne lever op til Euro 4-miljøstandarden, hvis der da ikke anskaffes helt nye busser til ruten. Den standard er 11 år gammel og indeholder slet ikke nogen begrænsning på, hvor mange ultrafine partikler, bussen må pumpe ud i gaderne.

Målinger afslører voldsom partikelforurening fra bybusser

Deres udledning af ultrafine partikler, der er særligt sundhedsskadelige, er 100-1.000 gange større end den, en Euro 6-bus udstøder. Ifølge tal fra Miljøministeriet er ultrafine partikler dem, der skader helbredet mest.

To af Københavns såkaldte miljøpunkter - lokale kontorer, der skal sikre FN's mål om bæredygtig miljøudvikling - har haft måleapparater ude for at tjekke luften på busholdepladserne.

I Indre By blev der målt i forbindelse med et par arrangementer, hvor vejene var lukkede for biler og på almindelige dage. Det viste sig, at partikelforureningen var væsentligt lavere på de dage, hvor motorkøretøjer ikke fik lov at fylde gaderne. Her blev målt under 5.000 partikler pr. kubikcentimeter . Til gengæld nåede målepilen op på over 40.000 partikler pr. kubikcentimeter, da motortrafikken atter havde fri adgang.

Og på Nørrebrogade fik Euro 4-busser måleudstyret til at give op. Det kunne simpelt hen ikke registrere så høje forureningsgrader som dem, der fandtes mellem husene ved busstoppestederne. Viseren røg op på 100 lige med det samme, da testen blev foretaget. Grejet kan kun måle op til 500.000 partikler pr. kubikcentimeter - en værdi, som tilsyneladende ligger langt under forureningsniveauet på Nørrebro.

Når valget faldt på Nørrebrogade var årsagen, at den kun i ringe grad benyttes af andre køretøjer, så måleresultaterne dermed ikke var så 'forstyrrede' af anden forurening end bussernes egen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De ekstremt høje mængder af ultrafine partikler på strækningen findes vel at mærke i en gade, der huser tusindvis af beboere, Danmarks travleste cykelsti og en busrute, der benyttes af 20 millioner passagerer om året.

Sagen kommer for Borgerrepræsentationen

Måleresultaterne har fået de radikale på rådhuset til at kræve, at Borgerrepræsentationen tager sagen op. Mette Annelie Rasmussen er ikke tilfreds med, at politikerne ikke blev orienteret grundigt nok om miljøproblemerne ved de krav, der stilles i udbudsmaterialet for linje 8A.

»Det virker lidt besynderligt«, finder hun.

I dag har busserne på ruten filtre, der er monteret netop for at fjerne de ultrafine partikler fra udstødningen. Sådan behøver det ikke være fremover, fremgår det af udbudskravene. Her er filtre eller en moderne standard ikke nogen betingelse.

»Det her er ikke forsvarligt. Vi skal have diskuteret, hvad vi nu gør? Nu er vi blevet opmærksomme på miljøpunkternes målinger og på, at de busser, vi sender ud på gaderne, kan være dårligere miljømæssigt end dem, der i dag kører«

Der er et menneskeligt hensyn, vi sætter højere. Andet vil være uansvarligt af os.

»Der er et menneskeligt hensyn, vi sætter højere. Andet vil være uansvarligt af os. Og vi vil bede Movia tage hensyn til, at de har med en storby at gøre«, mener borgerrepræsentanten om udbuddet, der kan stride mod Borgerrepræsentationens ønske om at mindske luftforureningen fra tunge køretøjer, som blev vedtaget lige før jul.

Om nødvendigt må de tre kommuner, buslinjen kører igennem, finansiere montering af partikelfiltre på vognene, mener hun. Ud over København er det Frederiksberg og Hvidovre, som 8A passerer igennem.

»De er også interesserede i så ren luft som muligt. Er det eneste, vi kan gøre, at få sat filter på de busser, så skal vi selvfølgelig gøre det«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Overborgmesteren vil have flere el-busser

I et læserbrev i dagens Politiken efterlyser overborgmester Frank Jensen (S) og Dansk Energis direktør, Lars Aagaard, ændringer i el-afgifterne, så der kan komme elbusser på gaderne i stedet for de forurenende dieselbusser.

Det læserbrev får Mette Annelie Rasmussen til at håbe, at overborgmesteren vil støtte kravet om at undgå, at linje 8A-busserne kører gennem byen uden, at der er styr på deres partikelforurening.

»Det er fint, at Frank Jensen er med til at tænke i grøn trafik. Nu skal vi bare have omsat visionerne til handling. Det kan vi gøre i den sag her«, konkluderer hun.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden