Folkelig demonstration i Fredensgade mod Søringsprojektet i 1971.
Søringen var en planlagt seks-sporet motorvejsforbindelse igennem indre København. Blandt projektets tilhængere var overborgmester Urban Hansen, men det vakte stor modstand hos mange københavnske borgere. En del forberedelser til projektet blev gennemført; bl.a. blev ejendommene ved Fredensbro eksproprieret og revet ned. Trafikminister Jens Kampmann satte i 1973 en stopper for projektet.
Foto: Erik Petersen

Folkelig demonstration i Fredensgade mod Søringsprojektet i 1971. Søringen var en planlagt seks-sporet motorvejsforbindelse igennem indre København. Blandt projektets tilhængere var overborgmester Urban Hansen, men det vakte stor modstand hos mange københavnske borgere. En del forberedelser til projektet blev gennemført; bl.a. blev ejendommene ved Fredensbro eksproprieret og revet ned. Trafikminister Jens Kampmann satte i 1973 en stopper for projektet.

København

Motorvej på stylter gennem København lagde gift for mere af samme slags

Bispeengbuen var tænkt som led i et stort motorvejssystem gennem København. Daværende overborgmester Urban Hansen (S) var fortaler for ideen, men blev stoppet af partifæller på borgen.

København
FOR ABONNENTER

Det var en sorgens dag for de lokale beboere, da Bispeengbuen blev indviet på en halvskyet og ikke alt for varm dag i sensommeren for snart 50 år siden.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce