0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ørebæ eller tidsmonument: Folketinget giver slip på hadet 6-sporet vej på 2. sal, så den kan blive til en tunnel. Og en å

Et bredt flertal på Christiansborg aftaler at give København og Frederiksberg et trecifret millionbeløb for at overtage den forkætrede Bispeengbuen, som de to kommuner ønsker at fjerne. Og få Ladegårdsåen frem igen. Men gaven gives på én betingelse ...

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Bispeengbuen er 50 år gammel. Derfor står det statsejede vejstykke overfor en såkaldte levetidsforlæggelse. Den vil koste adskillige millioner kroner - formentlig i omegnen af 125 millioner kroner. Et bredt flertal i Folketinget er nu klar til at give broen og vedligeholdelsespengene til Københavns og Frederiksbergs kommune, som gerne vil lægge vejstykket i en tunnel.

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nogle kalder den en øjebæ på grund af den opstyltede beton. Andre en ørebæ på grund af larmen fra bilerne ud for vinduerne i 2. sals højde. Og atter andre elsker den, fordi den giver hovedstaden et fascinerende strejf af brutal storbyvildskab.

Men nu er der taget endnu et skridt i retning mod, at Bispeengbuen, den 6-sporede motortrafikvej på betonsøjler, hvor biler døgnet rundt i 2. sals højde drøner ned igennem den tæt beboede zone mellem Nørrebro og Frederiksberg, bliver pillet fra hinanden og vejbanen gravet ned i en tunnel, og i stedet kommer Ladegårdsåen, som nu strømmer i rør under vejanlægget, op i den friske luft. Sammen med den eng, som omgiver den.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter