Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Bispeengbuen er 50 år gammel. Derfor står det statsejede vejstykke overfor en såkaldte levetidsforlæggelse. Den vil koste adskillige millioner kroner - formentlig i omegnen af 125 millioner kroner. Et bredt flertal i Folketinget er nu klar til at give broen og vedligeholdelsespengene til Københavns og Frederiksbergs kommune, som gerne vil lægge vejstykket i en tunnel.
Foto: Finn Frandsen

Bispeengbuen er 50 år gammel. Derfor står det statsejede vejstykke overfor en såkaldte levetidsforlæggelse. Den vil koste adskillige millioner kroner - formentlig i omegnen af 125 millioner kroner. Et bredt flertal i Folketinget er nu klar til at give broen og vedligeholdelsespengene til Københavns og Frederiksbergs kommune, som gerne vil lægge vejstykket i en tunnel.

København

Ørebæ eller tidsmonument: Folketinget giver slip på hadet 6-sporet vej på 2. sal, så den kan blive til en tunnel. Og en å

Et bredt flertal på Christiansborg aftaler at give København og Frederiksberg et trecifret millionbeløb for at overtage den forkætrede Bispeengbuen, som de to kommuner ønsker at fjerne. Og få Ladegårdsåen frem igen. Men gaven gives på én betingelse ...

København
FOR ABONNENTER

Nogle kalder den en øjebæ på grund af den opstyltede beton. Andre en ørebæ på grund af larmen fra bilerne ud for vinduerne i 2. sals højde. Og atter andre elsker den, fordi den giver hovedstaden et fascinerende strejf af brutal storbyvildskab.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce