Bilerne skal fylde mindre i København.
Det mål sætter Socialdemokratiet sig for trafikken i hovedstaden i et nyt trafikudspil, der fremlægges op mod efterårets kommunalvalg. Det efterlyser blandt andet en indsats mod arbejdsgivernes gratis parkeringspladser til ansatte. Og statslige bidrag til udbygningen af metroen, så den ikke skal finansieres af salg af byggegrunde som for eksempel det, der fører til de omstridte byggerier på Amager Fælled.
Især det første kan have en markant betydning for valget af bilen til og fra jobbet. Uden gratis-parkering ved arbejdspladsen halveres bilpendlingen, vurderer trafikeksperter.
Det er et forslag, der hilses velkommen af Rådet for Bæredygtig Trafiks næstformand Kjeld A. Larsen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her