0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Analyse: Ny plan fyrer op under kamp mellem provins og hovedstad

Endnu en gang føler Socialdemokratiet i København sig overset af partifællerne på Christiansborg.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

I dag slutter metrolinjen M4 i Nordhavn. Med tiden er det tanken, at den skal fortsætte ud til den nye kunstige ø Lynetteholm.

København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var en spydig hilsen fra provinsen, da den folkekære musiker Allan Olsen i 00’erne sang om den nye metro i København, som han (vist nok mest for sjov) kaldte en »30 meter blikfarvet medisterpølse«. Fra sin nordjyske hjemstavn konstaterede han brovtende, at han var »fuldstændig ligeglad«, fordi »det pisser ned, og min knallert, den er flad«.

Den samme efterhånden allestedsnærværende konflikt mellem provins og hovedstad fik ny næring, da S-regeringen forleden præsenterede et udkast til statslige investeringer i infrastruktur de kommende 15 år. Her havde Socialdemokratiet i København håbet, at partifællerne på Christiansborg ville bruge milliarder af kroner til udviklingen af en ny ringvej og metrolinje til og fra den nye kunstige ø Lynetteholm.

Inden længe skal Folketinget behandle den anlægslov, der baner vejen for, at der kan fyldes jord på det sted i Øresund, hvor det første af øen skal stå klar i 2035. Derfor anser overborgmesterpartiet i København det for naturligt, at regeringens plan for de næste 15 år også rummer en passende økonomisk håndsrækning til den nødvendige infrastruktur.

Mens regeringen vil bruge penge på en tredje Limfjordsforbindelse i Aalborg, en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus og en undersøgelse af en bro mellem Als og Fyn, må de københavnske socialdemokrater kigge langt efter de penge, som de havde håbet på. Ikke mindst for spidskandidat Sophie Hæstorp Andersen (S) er det et nederlag. Da hun sidste år annoncerede sit kandidatur, sagde hun, at Folketinget har »svigtet« København, når det gælder statslige investeringer i infrastruktur. Lige lidt hjalp det.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter