0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny analyse lægger op til omfattende forbud mod kørsel med benzin- og dieselbiler i København

Mens Enhedslisten er positiv, affejer Socialdemokratiet den analyse, som partiet selv har været med til at bestille.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I adskillige bydele i København skal det være slut med at køre i benzin- og dieselkøretøjer uden at have et ærinde. Også på store veje som H.C. Andersens Boulevard, Langebro og Søgaderne skal trafikken med konventionelle biler begrænses.

Sådan lyder markante forslag i en såkaldt mobilitetsanalyse, som et bredt flertal bestående af Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Venstre, Enhedslisten og Alternativet på rådhuset har bestilt. Det er konsulenter fra Via Trafik Rådgivning, som har fået til opgave at regne på, hvordan kommunen ved hjælp af forskellige modeller kan reducere udslippet af drivhusgasser med 50.000 til 175.000 tons.

Alene den såkaldte grundpakke, der medfører den mindste reduktion, indebærer, at byen inddeles i 13 såkaldte trafikøer, hvor benzin- og dieselkøretøjer kun må bevæge sig ind, hvis de har et ærinde. Dermed må de konventionelle køretøjer som udgangspunkt holde sig til de større regionale veje.

For eksempel vil en tur fra Østerbro til Amager ikke længere kunne tilbagelægges ad de mindre veje i Indre By. Det benspænd skal give flere et incitament til at benytte sig af cyklen, metroen, elbilen eller et helt fjerde transportmiddel, der udleder mindre drivhusgas.

Også på de større regionale veje kan benzin- og dieselbilerne dog blive underlagt begrænsninger. I grundpakken nævnes Bernstorffsgade mellem Tivoli og Københavns Hovedbanegård og Nørre Voldgade, der strækker sig fra Jarmers Plads til Gothersgade. Men også H.C. Andersens Boulevard, Langebro og Søgaderne samt flere andre veje kan komme i spil.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter