Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansk Energi: Borgere vil mærke CO2-reduktion i hverdagen

Det kan blive svært at købe benzinbil, og oliefyr skal skiftes ud, hvis klimamål skal nås, mener Dansk Energi.

Folketingsvalg 2019
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der skal udledes 70 procent mindre CO2 i 2030. Det indgik Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten onsdag aften en aftale om, og både De Radikale og Alternativet ventes at støtte en eventuel aftale.

Klimadelaftalen er dog afhængig af, at det lykkes at danne en rød regering.

Bliver målet om CO2-reduktionen på 70 procent til virkelighed, vil borgerne mærke det. Det mener Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk Energi.

»Den almene borger vil mærke, at det meget snart bliver nødvendigt at lave begrænsninger på mulighederne for at købe en benzin- og dieselbil. Og de, der ikke allerede har udskiftet oliefyret, skal godt nok snart se at komme i gang med det, og nogle steder vil fjernvarmepriserne måske stige«, siger han.

»Så vi vil opleve på energiforbruget, at vi skal vælge andre teknologier. Vi ved endnu ikke, om en kommende regering får os til at vælge det grønne ved at bruge afgifter, eller om der vil bruges tilskud«, siger Lars Aagaard.

Der er således mange ubekendte på nuværende tidspunkt.

Kommer til at kræve ret meget af Danmark

En grøn omstilling vil også påvirke industrien. Der skal ifølge Lars Aagaard mindst en halv million elbiler på gaden, og store dele af skibsfart, flyfart og tung transport skal elektrificeres, hvis målet skal nås.

»70 procent kommer til at kræve ret meget af det danske samfund. Det er en kæmpeopgave, og jeg forventer og håber, at partierne inden for meget kort tid fremlægger finansieringen og initiativer, så danskerne kan se, hvad reduktionen vil kræve af os«, siger han.

Lars Aagard tør på nuværende tidspunkt ikke spå om, hvad prisen for en sådan omstilling vil lyde på. Der er dog tale om et tocifret milliardbeløb, vurderer han.

Det Økonomiske Råd oplyser til Berlingske, at prisen for at indfri klimaambitionen er op mod 16 milliarder kroner om året. Det svarer ifølge avisen til cirka 0,5 procent af Danmarks bruttonationalprodukt i 2050.

Omstillingen er ifølge Dansk Energi også afhængig af en udvikling inden for teknologien. Med den nuværende teknologi er 70 procent ikke sandsynlig, vurderer erhvervsorganisationen.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden