Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

600.000 danskere kan vente politisk besøg

Folketingets partier er »topklar« til at føre Obama-inspireret valgkamp.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der går ikke mange sekunder, fra Lars Løkke Rasmussen trykker på valgknappen, til folketingets partier fra A til Q er i fuld gang med at kradse vælgere ind.

»Vi er topklar. Vi sidder bare og venter på, at det sker«, fortæller Socialdemokraternes partisekretær, Lars Midtiby.

Bookmakerne er enige om, at valget højst sandsynligt kommer til at falde i april. Men både Socialdemokraterne, SF og de Konservative er allerede gået i gang med at stemme dørklokker for at sælge deres budskaber.

LÆS OGSÅ

»Det er en metode, vi er blevet inspireret af fra Obamas kampagner i USA. Vi har gjort det i mindre målestok tidligere, og det har vi har gode erfaringer med«, siger Lars Midtiby, der har planer om, at Socialdemokratiet skal ringe på hos mindst en halv million danskere under valgkampen.

Vælgerne vænner sig til det
De konservative håber på at kunne nå mindst 100.000 husstande. Primært dem med »frafaldne konservative vælgere«, som partiet vil generobre.

»Du får langt flere vælgere i tale ved at komme til dørene end ved at stille dig op nede i Brugsen. Og møder man irriterede mennesker, må man bare sige 'beklager forstyrrelsen'. Men jeg tror, at vælgerne kommer til at vænne sig til det i løbet af de næste par måneder«, siger Henrik Weiglin, afdelingschef hos de konservative.

SF vil satse på donationer
Ingen af partierne vil fortælle, præcis hvor mange penge de regner med at bruge i den kommende valgkamp. Socialdemokraterne spenderede 12 millioner kroner ved valget i 2007, og de regner med at bruge flere denne gang. Det samme gør SF, der i 2007 havde et budget på 9 millioner.

»Vi har ikke adgang til de samme kasser som de borgerlige, så på den måde er vi stadig et lille parti. Derfor er vi meget afhængige af, at almindelige mennesker støtter valgkampen«, siger kampagneleder i SF, Rasmus Meyer.

SF opfordrer derfor deres sympatisører til at donere beløb helt ned til 10 kroner via sms.

»Ligesom det at stemme dørklokker er donationerne inspireret af Obamas valgkamp, hvor vi så, hvor meget de mange små beløb battede i regnskabet«, siger Rasmus Meyer.

DF afviser dør-til-dør
Hos Dansk Folkeparti vil man ikke løfte sløret for partiets valgkampsplaner.

Men at besøge danskerne ved deres hoveddøre er ikke på tale, siger pressechef Søren Søndergaard.

»Vi har planer om at tale direkte med vælgerne, som vi altid gør. Men vi har ikke resurserne til det der dør-til-dør Amerika-noget«, siger han.

Ingen tvivl om budskaberne

Til gengæld kan vælgerne regne med typiske DF-budskaber i valgkampen, lover pressechefen.

»Vi har planer om at lave en meget DF-klassisk kampagne, hvor man ikke er i tvivl om, hvad budskabet handler om, og hvem afsenderen er. Vi vil nok formidle ting, som andre partier ikke vil gøre på samme måde«.

Venstre har ikke ønsket at kommentere deres kommende valgkamp.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden