Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Alkolov. »Jeg og mine klassekammerater vil fortsætte med at gå i byen torsdag aften, også selv om der ikke er en reklamesøjle fra Bacardi Breezers fra gangen«, siger Phillip Dimsits.
Foto: Privatfoto

Alkolov. »Jeg og mine klassekammerater vil fortsætte med at gå i byen torsdag aften, også selv om der ikke er en reklamesøjle fra Bacardi Breezers fra gangen«, siger Phillip Dimsits.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Elevrådsformand: Forbud mod sprutreklamer er naivt

Nyt forbud mod alkoholreklamer rammer helt forkert, mener elevrådsformand.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske unge kommer næppe til at drikke færre øl og vodka-sjusser, når regeringen fra 1. maj næste år vil forbyde reklamer for alkohol målrettet unge.

Det vurderer elevrådsformanden på Rysensteen Gymnasium i København, Phillip Dimsits Lerer.

»Signalværdien er rigtig fin, og det er rigtig positivt, at regeringen tager fat om det her problem. Men de rammer helt forkert med et forbud, for effekten, tror jeg, vil være minimal. Der er ingen bryggerier, der i dag reklamerer på gymnasierne for Bacardi Breezers og øl«, siger han.

»Mine klassekammerater og jeg vil fortsætte med at gå i byen torsdag aften, også selv om der ikke er en reklamesøjle fra Bacardi Breezers på gangen. Det er lidt naivt, at tro, at et forbud kan ændre på det«, fortsætter han.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt præsenterede i går lovforslaget, der skal gøre det ulovligt for bryggerier og andre virksomheder at markedsføre alkoholholdige produkter over for børn og unge under 18 år.

Elevrådsformand Phillip Dimsits Lerer ser hellere, at man slår hårdere ned på barer, der i dag rekruterer unge som 'ambassadører', der uddeler flyers og hænger plakater op på skoler og gymnasier med tilbud om happy hour og vodka-shots.

Og så bør gymnasieelever selv engagere sig og udarbejde handlingsplaner for, hvordan de nedsætter alkoholindtaget.

»Vi er udmærket klar over, at vi har en rigtig usund kultur, som i høj grad er blevet båret videre, fordi vores forældre har samme kultur. Og hvis ikke vi tager vores del af ansvaret, så kommer der et forbud, og det vil være rigtig ærgerligt, for det er ikke vejen frem«, siger Phillip Dimsits Lerer .

Som loven er skruet sammen i dag, kan forbrugerombudsmanden gribe ind over for markedsføring rettet mod børn og unge, der direkte eller indirekte opfordrer til anvendelse af rusmidler, herunder alkohol.

Men der har ikke været tale om et egentligt forbud mod alkohol i reklamer rettet mod børn og unge.

Lovforslaget ventes at blive vedtaget, så loven kan træde i kraft fra 1. maj 2013.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden