Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: BRINKMANN MIE
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Opdeling skal gøre erhvervsskoler populære

Undervisningsministeren vil opdele elever efter alder. Eleverne selv er begejstrede, mens ekspert ser både fordele og ulemper.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Undervisningsminister Christine Antorini (S) vil aldersopdele elever på erhvervsuddannelser i et unge- og et voksenspor, når erhvervsuddannelserne dette efterår tages op til forhandling.

Målet er, at mindske frafald, gøre det »attraktivt« for flere unge, at begynde på en erhvervsuddannelse lige efter folkeskolen, og at erhvervsskolerne forbliver, hvad de er: en ungdomsuddannelse.

»Vi er optaget af at lave et attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø på erhvervsskolerne. Og der er altså stor forskel på at være 17 og 25 år, når det handler om det miljø, man færdes i. Vi kan jo se, at et stærkt klassefællesskab, sociale aktiviteter, lærere, der er gode til ungdomspædagogik, og at man har en mulighed for at prøve nogle veje af, spiller ind på valg af uddannelse. Og det vil vi også gerne tilbyde på vores erhvervsuddannelser«, siger undervisningsministeren til politiken.dk.

LÆS OGSÅ

I dag er eleverne på erhvervsuddannelser i gennemsnit 21år, når de begynder. Og antallet af unge, der påbegynder en erhvervsuddannelse direkte efter folkeskolen, er nede på 17 procent. Det håber ministeren at kunne ændre med med sit forslag.

Merit til de voksne
Forslaget er en del af en række, som hun netop nu barsler med i forbindelse med de kommende forhandlinger om erhvervsuddannelserne. Ud over aldersopdeling åbner hun - som en række andre politikere - også for, at der skal være optagelseskrav på de praktiske og håndværksmæssige uddannelser.

Ligeledes ønsker ministeren at skabe et højniveauspor, hvor flere unge skal benytte muligheden for at kombinere en håndværksuddannelse med en studentereksamen - i dag kaldet EUX - og dermed få muligheden for at læse videre på eksempelvis universitetsniveau med deres svendebrev i baglommen.

Med forslaget om en aldersopdeling åbner Antorini også for, at de voksne, der starter på en erhvervsuddannelse, får mulighed for at få merit for den relevante erhvervserfaring, de eventuelt måtte have med i bagagen.

»Voksne, der gerne vil uddanne sig fra ufaglært til faglært, er en fantastisk vigtig satsning, men de har typisk både en uddannelse og erhvervserfaring med sig, så vi skal være gode til at anerkende de kompetencer, de har med sig. Der er jo ingen grund til, at de tager et forløb i en virksomhed, hvis de allerede har de kompetencer«, siger hun og fastslår, at det dog ikke betyder, at de faglige krav på voksensporene vil blive sænket, men at der tages mere stilling til, hvad den enkelte mangler.

Jubel på skolerne
På landets erhvervsskoler bliver forslaget om aldersopdeling positivt modtaget. Direktør for de danske erhvervsskoler Lars Kunov bemærker også, at aldersopdeling »ligger fint i tråd med« nogle af de forslag, han selv er kommet med.

»Det er en god ide med opdeling på grundforløbet – både for de unge og de ældre. De ældre har ikke behov for at snuse rundt til alle mulige uddannelser, hvis de godt ved, hvad de vil. Det betyder dog ikke, at vi skal til at have gymnasiale tilstande med studieture, lancier og fester i weekenden. Det handler mere om, at der skal opstå noget af det klassefællesskab, vi kender fra gymnasiet«, siger Lars Kunov.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Også eleverne på erhvervsskolerne kan se fordele i opdelingen:

»Det vil nemmere skabe et ungdomsmiljø på grundforløbet, hvis man deler det op. Vi er jo to forskellige steder i livet. På hovedforløbet tror jeg, at det vil være lidt af et tab, for der kan man bruge hinandens forskellige erfaringer. Men når man går i 8. og 9. klasse, er man da interesseret alt det, der foregår på gymnasierne. Festerne for eksempel. Og jo mere man snakker om det, jo mere spændende bliver det. Så det kunne være fint at få noget mere af det. Men vi kan altså også godt finde ud af at tage kammesjukkerne under armen og gå ned på den lokale bodega og få en bajer. Men miljøet udadtil ville klart blive mere attraktivt med aldersopdeling«, siger Morten Ryom, formand for erhvervsskolernes elevorganisation.

Ekspert er skeptisk

Uddannelsesforsker på Roskilde Universitets Center Christian Helms Jørgensen modtager dog forslaget om aldersopdeling mere lunkent. Han har blandt andet forsket i netop erhvervsuddannelserne, og han mener ikke, at der er noget forskningsbaseret grundlag for at mene, at aldersopdeling vil være med til for eksempel at mindske frafaldet blandt eleverne.

»Læringsmiljøet på grundforløbene er ofte dårligt, og der er stor spændvidde mellem eleverne på forløbene. Så initiativet er relevant. Men aldersopdelte forløb kan både være gode og dårlige. Ser man for eksempel på automekanikeruddannelsen - hvor der kommer mange direkte fra folkeskolen - der kan det faktisk være en fordel, at der er nogle elever, som har været ude og kender virkelighedens fagkultur fra den arbejdskultur, de skal ud i bagefter. Den kan smitte af på de yngre og gøre dem mere klar. Ældre elever på holdene kan også være en fordel«, siger han.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden