Togregning. Når man ser på, hvor mange milliarder, DSB får om året i statstilskud og deres priser for en billet, så er det ikke for meget at forlange, at de selv kan købe togene, siger de radikales trafikordfører Andreas Steenberg.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Togregning. Når man ser på, hvor mange milliarder, DSB får om året i statstilskud og deres priser for en billet, så er det ikke for meget at forlange, at de selv kan købe togene, siger de radikales trafikordfører Andreas Steenberg.

Politik

Radikale i brat afvisning af Enhedslistens kritik af togregning

EL kan glemme alt om at bekæmpe finansiering af nye tog med »næb og kløer«, mener R.

Politik

Der er langt mellem Enhedslisten og regeringen i diskussionen om, hvordan ekstraregning til mellem 5 og 10 milliarder til nye tog skal finansieres.

For regeringens støtteparti kan godt glemme, at staten skal stå for udgiften til de 45 nye højteknologiske togsæt med 230 vogne i alt, som det for nylig kom frem, at DSB og ikke staten skal betale, siger de radikales trafikordfører Andreas Steenberg.

Når man ser på, hvor mange milliarder, DSB får om året i statstilskud og deres priser for en billet, så er det ikke for meget at forlange, at de selv kan købe togene.

Den måde at finansiere nye tog på er nemlig helt i tråd med normal praksis, siger han og peger på, at også IC4-togene blev finansieret på samme måde.

LÆS MERE

»Når man ser på, hvor mange milliarder, DSB får om året i statstilskud og deres priser for en billet, så er det ikke for meget at forlange, at de selv kan købe togene. Vi giver jo heller ikke penge til taxaselskaber eller til at busselskaber kan købe nye busser. Det må de selv dække«, siger Andreas Steenberg om den udgift, der af eksperter vurderes til at ligge mellem 5 og 10 milliarder kroner.

DSB står desuden til markante ekstraindtægter, fordi Togfonden DK vil betyde flere passagerer, siger Steenberg. Derfor er det i virkeligheden Enhedslisten, der har et finansieringsproblem, mener han.

»Man må jo spørge, hvor Henning Hyllested vil finde pengene«, siger Andreas Steenberg.

Elektriske tog med en topfart omkring 250 km/t. er en direkte forudsætning for den såkaldte timemodel, der markant skal nedbringe rejsetiden mellem især de fire største byer.

R: Venstre vil efterlade dansk jernbane i kaos

Venstre er ikke en del af kredsen af partier, der skal udmønte Togfonden DK og beslutte, præcis hvordan regeringens storstilede timemodel skal se ud. Men partiet er med i forligskredsen omkring DSB, og kritiserer planen om at lade DSB betale for togene selv.

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, kalder det »utroligt« og »useriøst«, at regeringen ikke tager stilling til, hvordan man skaffer de tog, der skal sikre, at timemodellen er realistisk. Men Andreas Steenberg peger kritikken tilbage på Venstre.

»Venstre vil spare 300 millioner kroner om året på DSB i deres finanslovsudspil og effektivisere for endnu mere. Effektivitetskommissionen har sagt, man kan effektivisere DSB for langt over 1 milliard kroner om året. Og det er netop det, regeringen vil. Vi vil lave en kontrakt med DSB, der sikrer, at de effektiviserer, så der bliver plads til at købe nye tog«, siger Andreas Steenberg.

LÆS OGSÅ

DSB halvårsregskab gav et overskud på 240 millioner kroner i en periode, hvor der samtidig blev afdraget gæld for 780 millioner, påpeger Andreas Steenberg, der også hæfter sig ved, at DSB selv regner med, der skal ske »yderligere materielle investeringer«.

»Jeg synes, vi skal bruge pengene på at købe nye tog til danskerne. Men Venstre vil åbenbart trække pengene ud af DSB og give dem i skattelettelser. Det vil efterlade dansk jernbane i kaos, når de samtidig vil skrotte IC4-togene, for så mangler der tog«, siger Andreas Steenberg.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce