Pisa. »Jeg er bange for, at vi ikke har udfordret den gruppe tilstrækkeligt. Vi har haft mange initiativer rettet mod den svage gruppe, men vi har ikke gjort noget for den stærke gruppe«, siger Niels Egelund, formand for det danske Pisa-konsortium. - Foto:
Foto: Polfoto

Pisa. »Jeg er bange for, at vi ikke har udfordret den gruppe tilstrækkeligt. Vi har haft mange initiativer rettet mod den svage gruppe, men vi har ikke gjort noget for den stærke gruppe«, siger Niels Egelund, formand for det danske Pisa-konsortium. - Foto:

Politik

Niels Egelund: Vi har overset de dygtigste

»Vi har ikke gjort noget for den stærke gruppe«, erkender den danske Pisa-formand.

Politik

De dygtigste elever i den danske folkeskole har ikke fået nok udfordringer.

Det siger formanden for det danske Pisa-konsortium, professor i pædagogik Niels Egelund på dagen for udgivelsen af Pisa-undersøgelsen for 2012.

Rapporten afslører, at Danmark ligger væsentligt under gennemsnittet, når det kommer til andelen af de allerdygtigste elever: Kun ti procent af de danske skoleelever i undersøgelsen brillerer i matematik, mens gennemsnittet for alle Pisa-landene er 13 procent.

»Jeg er bange for, at vi ikke har udfordret den gruppe tilstrækkeligt. Vi har haft mange initiativer rettet mod den svage gruppe, men vi har ikke gjort noget for den stærke gruppe«, siger Niels Egelund.

Eliteelever bliver færre og færre I Pisa-undersøgelsen, som netop er udkommet, ligger Danmark både i matematik, læsning og naturfag under gennemsnittet, hvad angår andelen af de allerdygtigste elever.

Faktisk er Danmarks andel af elitelever raslet ned i de seneste ti år. I 2003 klarede 16 procent sig i toppen af pointskalaen mod den nuværende andel på ti procent.

Professor Niels Egelund erkender, at den gængse opfattelse i lang tid har været, at »de dygtige skal nok klare sig«.

»Det er selvfølgelig problematisk i en tid, hvor vi skal leve af, hvad de dygtigste elever skaber i fremtiden«, siger han.

Undervisningsministeren bekymret

Pisa-rapporten konstaterer da også, at fordelingen af dygtige og svage elever i den danske undersøgelse »kan signalere fraværet af en højstuddannet talentmasse i fremtiden«, hvilket bekymrer undervisningsminister Christine Antorini:

»Vi har brug for alle kompetencer i fremtiden. Så det bekymrer mig selvfølgelig, at vi ligger der, hvor vi gør. Det er ikke godt nok, hvis vi skal ligge helt i front i forhold til fremtidens arbejdsmarked, og det er det, vi prøver at adressere med den store folkeskolereform, der er ved at blive vedtaget«, siger undervisningsministeren til Politiken.

Også Niels Egelund mener, at vi skal blive skarpere på at differentiere undervisningen.

»Der er ingen tvivl om, at undervisningsdifferentieringen står ikke så godt til, som vi kunne ønske«, siger han.

LÆS OGSÅ

Dagens undersøgelse konkluderer, at de 15-årige danske skolebørn er blevet lidt dårligere til matematik, men at de holder skansen i læsning og naturfag.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce