Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Modstand. Uddannelsesminister fik hug af de studerende for sin SU-reform og for den såkaldte studiefremdriftsreform. Nu kritiserer gymnasieeleverne ham for at forsøge at få dem hurtigere igennem med den nye talentudviklingspakke.
Foto: JENS DRESLING (Arkiv)

Modstand. Uddannelsesminister fik hug af de studerende for sin SU-reform og for den såkaldte studiefremdriftsreform. Nu kritiserer gymnasieeleverne ham for at forsøge at få dem hurtigere igennem med den nye talentudviklingspakke.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Gymnasieelever frygter: Regeringen vil bare have os hurtigere igennem

Talentudvikling er godt, men vi skal have tid til at være unge, siger DGS-formand.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selvom talentudvikling er både godt og vigtigt, så lugter regeringens nye talentstrategi af en videreførelse af den udskældte fremdriftsreform.

Det mener formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Phillip Dimsits Lerer, der derfor ikke klapper ubetinget i hænderne over politikernes talentinitiativer.

»Det bekymrer os, at strategien i den grad ligger i tråd med den hurtigere igennem-dagsorden, som regeringen har været bannerfører for gennem de sidste par år«, siger Phillip Dimsits Lerer til Politiken.

V og K står bag Regeringen har forhandlet talentstrategien på plads sammen med Venstre og de konservative.

Den betyder blandt andet, at de dygtigste gymnasieelever fremover skal kunne tyvstarte og tage fag på de videregående uddannelser sideløbende med gymnasiestudierne.

Samtidig skal højtmotiverede studerende kunne tage ekstra fag på deres videregående uddannelser, ligesom uddannelsesinstitutionerne får mulighed for at anerkende særligt talentfulde studerende med en speciel udmærkelse på deres eksamensbevis.

Phillip Dimsits Lerer understreger, at det er fint med fokus på talentudvikling. Men han advarer om, at unge også skal have lov at være unge.

»Jeg frygter, at man presser elever, som måske rent fagligt godt kan overskue det, til at komme hurtigere igennem. Det at gennemføre en uddannelse handler ikke kun om faglighed, men også om at få lov at være ung og få lov til at fordybe sig. Det handler ikke kun om, hvem der kommer først til målstregen«, siger han.

Men muligheden for at snuse til de videregående uddannelser er jo et tilbud til de elever, der ikke føler sig udfordret nok i dagligdagen på dere ungdomsuddannelse. Hvorfor er det dårligt?

»Ja, det er et tilbud. Men det ligger fuldstændig i forlængelse af fremdriftsreformen. Hvis man som gymnasieelev kan tage ECTS-point, inden man overhovedet starter på universitetet, så kan man imødekomme nogle af regeringens krav om at komme hurtigere igennem. Så jeg frygter, at eleverne tager flere kurser for lettere og hurtigere at komme igennem i den anden ende«, siger Phillip Dimsits Lerer.

EL: Tyvstart giver ingen mening
Hos Enhedslisten deler uddannelsesordfører Rosa Lund gymnasieelevernes bekymring.

Partiet har ikke været inviteret til forhandlinger om talentinitiativerne, og selvom hun også understreger, at talentudvikling kan være udmærket, så mener hun, talentpakkens fokus er forkert.

»Det med at gymnasieelever skal kunne starte tidligere på deres videregående uddannelser giver ingen mening. Gymnasiet er netop studiekompetencegivende og forbereder en på at kunne tage en videregående uddannelse. Derfor er det mærkeligt, at man skal kunne starte på universitetet, allerede mens man går på gymnasiet«, siger Rosa Lund.

Hun køber ikke argumentet om, at mange gymnasieelever ikke bliver udfordret nok i undervisningen i øjeblikket.

»Jeg ved ikke, hvad det er for nogle elever, der sidder og keder sig. Man har mulighed for at tage mange fag på højt niveau og mange højniveaufag ad gangen. Muligheden for at udfordre sig selv i gymnasiet eksisterer allerede i dag«, siger Rosa Lund og fortsætter:

Det at gennemføre en uddannelse handler ikke kun om faglighed, men også om at få lov at være ung og få lov til at fordybe sig. Det handler ikke kun om, hvem der kommer først til målstregen

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Faktisk er de mest udtalte problemer på gymnasierne lige nu det stik modsatte. Gymnasierne stiller så høje krav til eleverne, at de køber deres studieretningsprojekter, fordi de er bange for at dumpe, de tager lykkepiller og da det sidste kuld af studenter blev færdige, dumpede flere deres eksamener, fordi de er så bange for ikke at få 12. Det er langt mere alvorlige problemer«, siger hun.

LA: Virkningsløse initiativer på en eroderet gymnasie-faglighed
Liberal Alliances uddannelsesordfører Merete Riisager er positiv over for et særligt fokus på talenterne i det danske uddannelsessystem.

Men regeringen har spillet fallit ved ikke at værne om den generelle faglighed i gymnasiet, og derfor er initiativerne virkningsløse, siger hun.

»Fagligheden er styrtdykket i gymnasiet, fordi man har haft et øget optag af elever. Samtidig er der vedtaget en gymnasiereform, som har haft beklagelige effekter, og så har Produktivitetskommissionen sagt, der er et problem. Desværre udviser regeringen ret stor ligegyldighed over for det«, siger Merete Riisager og fortsætter:

»Talentinitiativer kan være udmærkede, men hvis man ligger dem ovenpå et fundament, som er eroderet, så virker det ikke, og så vil kun eleverne på talentlinjen nå op på det niveau, gymnasierne burde have«, siger hun.

Liberal Alliance mener, at gymnasierne kun bør optage elever, der vil videre på lange videregående uddannelser.

Skoleeleverne vil gerne udfordres

Formanden for de danske skoleelever Agnete Vienberg Hansen ser gerne, at forslaget også kan komme til at gælde for dygtige folkeskoleelever, der får mulighed for at tage fag på en ungdomsuddannelse.

»Jeg synes, det er rigtig fedt, at man prøver at kombinere to uddannelser, når en ikke er tilstrækkelig til at udfordre eleverne. Det har vi faktisk efterspurgt et par gange«, siger hun.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden