Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 MIRIAM DALSGAARD (arkiv)
Foto: MIRIAM DALSGAARD (arkiv)

VANVID. Lærerformand Anders Bondo Christensen kalder det »det rene vanvid«, at regeringen har hyret konsulentfirmaet McKinsey til at hjælpe med implementeringen af folkeskolereformen.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SF om regeringens konsulentbistand: Hvor er lærerne og skolelederne?

Konsulentfirmas rolle i implementeringen af folkeskolereform vækker undren hos forligspartier.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regeringens planer for at sikre, at folkeskolereformen bliver implementeret effektivt, vækker undren hos flere af forligspartierne.

Politiken kan i dag afsløre, at konsulentfirmaet McKinsey er blevet hyret til at levere redskaber, som skal sikre, at alle elementer i reformen bliver ført ordentlig ud i livet - herunder de nye arbejdstidsregler for lærerne.

Det er anden gang inden for kort tid, at regeringen har hyret McKinsey til at løse en opgave for sig. Senest var opgaven om undersøge muligheden for at udlicitere den borgernære velfærd. Tidligere medlem af regeringen, SF, finder det påfaldende.

»Det virker som om, at finansministeren helt har aflyst tillidsreformen i den offentlige sektor og i stedet udliciteret opgaven til McKinsey... Det kan godt være, at Bjarne (Corydon, red.) kalder det modigt. Jeg kalder det uklogt ikke at involvere lærere og skoleledere«, skriver formand og politisk ordfører Pia Olsen Dyhr på facebook.

Til Politiken siger hun:

»Jeg har ikke noget problem med, at man bruger et konsulentfirma. Det kan man godt. Men jeg synes, det er uklogt ikke at inddrage lærerne og skolelederne i implementeringen af reformen«.

Lærerne: »Ekstrem topstyring« Både lærerne og skolelederne kritiserer kraftigt inddragelsen af McKinsey.

Ifølge det udbudsmateriale, som Politiken er i besiddelse af, skal konsulentbureauet konkret bidrage til »en samlet implementeringsplan« og »en detaljeret oversigt over alle nødvendige leverancer for at nå de opstillede mål med reformer og nye arbejdstidsregler«.

Desuden skal der udvikles »centrale nøgletal og måleindikatorer«. Målene er blandt andet, at eleverne bliver dygtigere og lærerne underviser mere og bruger mere tid på skolen.

Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, kalder det for »det rene vanvid« og mener, at der er tale om »ekstrem topstyring«.

Det er Pia Olsen Dyhr ikke enig i:

»Man kan ikke automatisk gå ud fra, at det bliver en topstyret proces. Nu må vi se, hvordan det udvikler sig. Jeg mener, at det er vigtigt, at man involverer lærerne og skolelederne, og det har SF tænkt sig at presse på for, at de bliver. Man skal ikke tro at alt er afsluttet endnu«, siger hun.

DF vil have svar fra ministeren
Hos en anden af forligsparterne, Dansk Folkeparti, er undervisningsordfører Alex Ahrendtsen mest af alt forundret over, at undervisningsminister Christine Antorini (S) ikke har underrettet ham og de øvrige ordførere om hyringen af et privat konsulentfirma:

»Vi har sagt ja til, at en enhed fra ministeriet skal holde styr på, at reformen kommer til at virke, og det er fornuftigt. Vi er med hele vejen der. Men de kunne da godt have fortalt os, at de også havde hyret McKinsey«, siger han.

»Det havde vi ikke hørt noget om, og derfor vil jeg bede ministeren om at redegøre for det på vores næste forligskredsmøde«.

DOKUMENTATION

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Før han får svaret fra ministeren, har Alex Ahrentsen svært ved at vurdere, om det er klogt at få hjælp af McKinsey, siger han:

»Spørgsmålet er, om de skal rådgive om opbygning af kontrolenheden i ministeriet, eller om de skal gå endnu videre. Hvis de skal gå endnu videre, begynder det at blive et problem, for de har jo ikke forstand på skolevæsen. De har forstand på, hvordan man laver sådanne enheder på den bedste måde«, siger han.

»Meningen med reformen er jo, at vi på den ene side har en enhed, som følger op på, at reformen kommer til at virke. Men det kan kun ske i samarbejde med skolerne og kommunerne. Hvis det her private konsulentbureau pludselig skal gå ind og detailstyre, så kan jeg godt forstå, at lærerne og skolelederne er bekymret. Derfor skal vi have en forklaring på det her af ministeren«, siger han.

Kritik fra EL og LA

Hos de to partier, der står uden for forligskredsen bag folkeskolereformen, Enhedslisten og Liberal Alliance, er man også kritisk. Dog af forskellige årsager

»En ting er, at finansministeren ikke har tillid til lærerne. Men han har åbenbart heller ikke tillid til ministeriets embedsmænd, som man må formode har en langt større faglig indsigt i folkeskolen end et privat konsulentfirma som McKinsey«, siger politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen (EL), mens Liberal Alliances uddannelsesordfører Marethe Riisager angriber selve udformningen af folkeskolereformen:

»Der er absolut intet galt med, at regeringen får løst sine opgaver hos private aktører. Tværtimod er det faktisk en rigtig god idé«, siger hun.

SKRIV

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Men dette er slet ikke sagens kerne, for problemet består i, at regeringen har lavet en folkeskolereform, som holder skolerne i et jerngreb. Det er helt forfejlet, for hvis vi ønsker en bedre folkeskole, så skal skolerne have meget mere frihed, og skolelederne skal have beføjelser til at hyre og fyre«.

»Jeg har selv arbejdet hos private konsulenthuse og den vej igennem set, hvordan virksomheder, der forstår at uddelegere ansvar og udvise tillid til medarbejderne, ofte er de virksomheder, som har succes. Regeringen har valgt en helt andet kurs i forhold til folkeskolen, som man fra politisk side detailregulerer fra top til tå. Tilliden til, at den enkelte skole, dens ledelse og lærere selv er i stand til at skabe et velfungerende undervisningstilbud, er fuldstændig gået tabt, og tingene er kun blevet værre med den nye skolereform«, understreger Marethe Riisager.

Undervisningsministeriets departementschef, Jesper Fisker, afviser i dagens udgave af Politiken, at McKinsey kommer til at detailstyre folkeskolereformen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden