PARKERET. De skandaleramte IC4-toge har været mere på vildspor end på skinner, og de vil ikke længere blive regnet ind som et del af den danske togdrift, siger transportminister Magnus Heunicke (S).
Foto: ERNST VAN NORDE (arkiv)

PARKERET. De skandaleramte IC4-toge har været mere på vildspor end på skinner, og de vil ikke længere blive regnet ind som et del af den danske togdrift, siger transportminister Magnus Heunicke (S).

Politik

Transportministeren lægger IC4-togene i graven

IC4-togene bliver ikke en del af den fremtidige togkapacitet, siger Magnus Heunicke

Politik

Transportminister Magnus Heunicke (S) er færdig med at vente på, at de stærkt forsinkede IC4-tog kommer op i omdrejninger og bliver en del af den danske togplan.

Derfor skal de italienskproducerede tog, der oprindeligt skulle have været rygradden i det landsdækkende danske jernbanenet fra 2006, ikke være en del af fremtidens togkapacitet.

»IC4-togene bliver ikke den hovedattraktion i dansk jernbane, som det var købt til. Den skandale er rullet, og jeg vil ikke tage de danske togpassagerer som gidsler i et fremtidigt scenarie om, at IC4-togene kommer ud og køre ved et trylleslag«, siger Magnus Heunicke.

Vi går nu med livrem og seler

Udmeldingen kommer, efter regeringen i dag har indgået en aftale med SF og Enhedslisten om, at 67 dobbeltdækkervogne, som allerede kører på de danske togskinner på en lejeaftale, bliver købt for 780 millioner kroner.

Togsættet har en kapacitet på cirka 7.200 pladser, og det har været nødvendigt at gøre dem til en permanent del af den danske togdrift, fordi de udskældte IC4-toge ikke kan regnes som en del af togkapaciteten.

»Vi nu går med livrem og seler, for vi ville være dybt afhængige af, at IC4-togene kom til at køre regelmæssigt, og det er der intet, der tyder på. Så hvis ikke vi gjorde noget her og nu, ville danske togpassagerer kunne kritisere os for ikke at gøre noget«, siger Magnus Heunicke.

V: Det er brandslukning

Pengene til togsættet kommer fra aftalen om 'Bedre og Billigere Kollektiv Trafik' fra 2012, hvor der blev afsat 1,2 milliarder kroner til indkøb af eltog.

Den aftale er Venstre ikke en del af og står derfor heller ikke bag dagens aftale.

En aftale, partiet kalder nødvendig, men som alligevel vækker skepsis.

»Jeg opfatter det mest som brandslukning. Det er fint nok, man tager det tiltag, for der var jo virkelig et problem, men der er brug for en samlet materiel plan«, siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Kræver samlet plan

Han har kaldt ministeren i samråd for at få svar på, hvordan der bliver skabt flere pladser i togene, så de mange pendlere primært indtil København ikke »skal stå som sild i en tønde«, når de rejser med DSB.

»Vi er meget skeptiske over, om det her løser hele kapacitetsproblemet indtil vi får eltog. Der er brug for en samlet plan, der sikrer, der er nok sæder frem til den dag, hvor vi kan køre med eltog«, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Magnus Heunicke er enig i, at dagens aftale er brandslukning.

»Jeg er helt enig i, vi har en skandaløs brand i IC4-sagen, men VK-regeringen havde ti år til at få det løst. Det gjorde de ikke, og deres plan ville være, at vi skulle være afhængige af, at IC4-togene kom til at køre. Det, mener jeg, vil være meget skadeligt for den kollektive trafik«, siger Magnus Heunicke.

Skal rokere på tog

Regeringen har tidligere indgået en aftale med SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, der elektrificerer størstedelen af det danske jernbanenet.

Det skal efter planen være færdigt omkring midten af 2020'erne.

Hvis IC4-togene kører, vil de selvfølgelig blive brugt, fortæller Magnus Heunicke, men indtil elnettet står færdigt, skal DSB bruge deres nuværende tog klogere.

»DSB skal bruge de tog med flest mulige pladser i myldretiden, så flest mulige kan få en siddeplads«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce