Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Belastende. Borgerne ved hovedstadens 21 byggepladser kan ikke længere kæmpe imod støjende aften- og natarbejde.
Foto: Jacob Ehrbahn (arkiv)

Belastende. Borgerne ved hovedstadens 21 byggepladser kan ikke længere kæmpe imod støjende aften- og natarbejde.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folketinget har fjernet metronaboers ret til at klage

Trods protester fra mange naboer til metrobyggeriet har et bredt flertal i Folketinget vedtaget en ny lov, der skal minimere forsinkelsen af byggeriet.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Folketinget har i dag vedtaget det mest støjende anlægsbyggeri i danmarkshistorien. Det er sket med en ændring af loven om Metro Cityringen, der sætter miljøbeskyttelsesloven og dermed naboers ret til at klage over byggeriet ud af kraft.

»95 stemte for, 13 imod. Ingen stemte hverken for eller imod - lovforslaget er vedtaget«, konkluderede Folketingets næstformand Bertel Haarder (V) fra talerstolen.

Med den nye lovgivning får tusindvis af metronaboer i hovedstaden byggestøj om aftenen og natten fra 1. juli.

Lovændringen er blevet bekæmpet af flere nabogrupper, men transportminister Magnus Heunicke (S) sikrede sig længe inden den egentlige lovbehandling en bred tilslutning i en politisk aftale.

Tvivl om kompensation til borgerne De nye rammer for byggeriet vil, ifølge transportministeren, dels sætte fart i det forsinkede byggeri, dels give de berørte beboere bedre mulighed for erstatning og genhusning.

Men både borgere og Metroselskabets største ejer, Københavns Kommune, har peget på en lang række problemer med lovændringen. Kommunen har gjort gældende i høringssvar, at ministeriet med en ny beregningsmetode har fastsat nogle støjgrænser, der på papiret er lavere end kommunens, selv om støjen på byggepladserne vil være den samme efter lovændringen.

Det får den konsekvens, at borgerne risikerer at blive underkompenseret for støjgenerne, har det lydt fra både kommunen og berørte borgere.

Til det sidste har borgerne forsøgt at få de folkevalgte øjne op for, at deres retssikkerhed bliver krænket med lovændringen, og at de faktisk stilles værre og ikke bedre i erstatningsspørgsmålet. Men kun Enhedslisten og de konservative og har modsat sig transportministerens manøvre.

I sidste uge slog Natur- og Miljøklagenævnet fast, at det - trods hensynet til byggeriets fremdrift og samfundsøkonomien - er i strid med miljøbeskyttelsesloven at tillade sundhedsskadeligt aften- og natarbejde ved to konkrete byggepladser, Marmorkirken og Københavns Hovedbanegård.

Risiko for toårig forsinkelse
Men i et notat til Folketinget 5. juni argumenterer transportministeren for, at afgørelserne netop understreger behovet for at fjerne den gældende lovgivnings beskyttelse af mennesker og miljø.

»Natur- og Miljøklagenævnets afgørelsesudkast bekræfter det risikoscenarie, der lå til grund for aftalen om Klare rammer for byggeriet af Metrocityringen (den politiske aftale, red.). Afgørelserne er særligt problematiske for projektet, fordi netop disse to stationer, Marmorkirken og Københavns Hovedbanegård, aktuelt udgør den største risiko i forhold til en forsinkelse af det samlede projekt«, lyder det i notatet, der fortsætter:

»Hvis Natur- og Miljøklagenævnets afgørelsesudkast vedrørende Marmorkirken og Hovedbanegården skulle stå ved magt og udgøre grundlaget for det fremtidige arbejde, ville en forsinkelse som prognosticeret på 2 år og en fordyrelse på 2-3 mia. kr. eller mere efter al sandsynlighed være en realitet«.

:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Magnus Heunicke har fastholdt, at lovændringen er til fordel for naboerne, fordi der er afsat dobbelt så mange midler til erstatning og genhusning i forhold til et scenario opstillet af Metroselskabet sidste sommer under de nugældende lovrammer.

Flere gener giver mere kompensation
Men det er at stikke offentligheden blår i øjnene, lyder det fra Beboerforeningerne omkring Marmorkirken. Rigtig mange borgere vil blive udsat for sundhedsskadelige støjbelastninger, uden de kan slippe væk, lyder det.

»Faktum er jo, at den forøgede kompensation ene og alene handler om, at man over en bred kam voldsomt forlænger og forøger genernes omfang. Når man eksempelvis her ved Marmorkirken nu går fra halvandet års til et halvt årtis ubegrænset døgnarbejde, så er det da klart, at kompensationen øges«, siger talsperson Maya Glem.

Samtlige byggepladser i Københavns og Frederiksberg Kommune vil med lovændringen i kortere eller længere perioder blive ramt af støjende aften- og natarbejde.

Kører et mindretal midt over
Beboerforeningerne omkring Marmorkirken har i en lang række sager ved Natur- og Miljøklagenævnet fået medhold i, at tilladelserne til metrobyggeriet er i strid med miljøbeskyttelsesloven. Nu må de sande, at retten til at gøre indsigelser over for belastningen af deres hjem forsvinder fra 1. juli.

»Naboerne har vundet samtlige slag hidtil – og det har de, fordi de entydigt har befundet sig på den rigtige side af loven. Det kan systemet dog ikke acceptere – og derfor lovgiver et flertal på Christiansborg sig nu ud af Metroselskabets selvskabte problemer og fratager borgerne deres klageret. Samtidig forsøger man, med transportministeren i spidsen, for fuld kraft at spinne en helt særlig og mere politisk bekvem virkelighed. Det er ikke kønt – men i Danmark er man altså villig til at køre et mindretal og dets livskvalitet fuldstændigt over, hvis de økonomiske interesser ellers bare er store nok«, lyder det fra Beboerforeningerne omkring Marmorkirken.

Rigsrevisionen gransker byggeriet

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden