Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

CHECK-IN. SF vil udvide den nuværende rabatordning på 20 procent, men som kun gælder, hvis man rejser indenfor ét takstområder.
Foto: FINN FRANDSEN

CHECK-IN. SF vil udvide den nuværende rabatordning på 20 procent, men som kun gælder, hvis man rejser indenfor ét takstområder.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SF: Rejsekortets rabatter skal gælde alle pendlere

Partiet vil også have afsat fire milliarder til letbaner på finansloven for 2015.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et Villy Søvndal-ledet SF gik for tre år siden til valg på at gøre billetterne i den kollektive trafik 40 procent billigere. Det blev - sammen med betalingsringen - aldrig en realitet.

Som et plaster på såret fik SF i stedet reduceret billetprisen for rejsende på Rejsekort med 20 procent uden for myldretiden – men kun indenfor ét takstområde med mindre man var ung (16-25 år) eller pensionist. Det vil SF nu lave om på.

»Vi vil gerne udvide den rabatordning, der allerede eksisterer i dag«, siger SF's finansordfører, Jonas Dahl.

Forslaget skal fremlægges for Corydon

I dag er det sådan, at når man rejser med rejsekort uden for myldretiden, kan man få rabat, men man kan kun få det inden for ét takstområde. Det betyder, at hvis man krydser et takstområde, måske man skal fra København til Næstved eller helt til Jylland, er der ingen 20 procents rabat at få.

Forslaget vil koste 100 millioner kroner, et beløb, som SF vil fremlægge for finansminister Bjarne Corydon og regeringen forud for finanslovsforhandlingerne for 2015.

Med forslaget mener SF også, at de kan nedbringe antallet af pendlere i myldretiden, fordi det bliver billigere i ydretidspunkterne.

Det er et skridt i den rigtige retning

I gik til valg på at reducere udgifterne til offentlig transport med 40 procent. Det blev ikke til noget. Hvorfor går I ikke efter det mål igen?

»Jamen, vi vil gerne sænke priserne på kollektiv trafik. Nu kan vi tage endnu et skridt fremad. Vi har sænket priserne med 20 procent for nogle rejsende«.

»Vi har på længere sigt som ambition, at billetterne i den kollektive trafik skal være endnu billigere, men det her er endnu et skridt i den rigtige retning, og det håber vi da også, at vi kan få regeringen med på«.

Foto: FRANDSEN FINN

Enhedslisten tvivler på argumenterne

Hos Enhedslisten er man glade for, at SF vil opgradere rabatordningen, som de sammen med Dansk Folkeparti og SF var med til at indføre i 2012. Det fortæller partiets gruppeformand, Per Clausen.

Er SF's forslag ambitiøst nok?

»Problemet er, at man også burde være i stand til at give de mennesker, der rejser i myldretiden en rabat. Men under alle omstændigheder, skal vi snakke om at gøre den kollektive trafik billigere. Men jeg er ikke sikker på, at SF's forslag er det bedste og klogeste«.

Per Clausen tvivler på SF's argument med, at forslaget kan lokke pendlere væk fra myldretiden med en rabat, fordi »mange har et arbejde med fastlagte tidspunkter, og som ikke selv har muligheden for at vælge, hvornår de vil rejse«.

Hvad mener du om, at SF ikke forsøger at sænke billetpriserne med 40 procent, som de lovede under valgkampen i 2011?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg har altid ment, at SF's valgkamp på en række områder var præget af håbløse overbud, og i virkeligheden lovede man mere, end man kunne opfylde - selv hvis de fik flere folk ind i Folketinget. Nu forsøger de så at komme med mere realistiske forslag, og det er godt, for så er det mere realistisk, at vi får nogle resultater«.

Fire milliarder til letbaner

Udover en ubegrænset rabatordning på Rejsekortet, vil SF også have afsat fire milliarder i finansloven for 2015 til letbaner. I København, Odense, Aarhus og Aalborg er man allerede i gang med at bygge eller har planer om det. Det vil SF gerne givet et »rygstød«.

»Vi vil gerne have ressourcerne til at skyde ind nu. Aalborg er relativt langt fremme med deres projekt. Aarhus er i gang med deres anden fase. Og man kan sagtens forestille sig, at der også var mulighed for at udvide Ring 3-projektet i København (letbaneprojekt, red.)«, siger SF's finansordfører, Jonas Dahl.

De fire milliarder skal løbende fordeles fra 2017 og frem til 2023. Årsagen til, at det først bliver fra 2017, er, at først da er der et finansielt råderum til det.

»Vi vil gerne sikre, at der er et statsligt bidrag, der kan understøtte det, for det er et kæmpe løft af den kollektive trafik. Det er jo ikke kun kommunerne, der skal betale. Kommunerne betaler en del, men staten skal også bidrage, og det vil vi gerne være med til at bakke op om«, siger Jonas Dahl.

Foto: FREDERIKSEN OLE

Regering vil tage forslagene med til bordet

Også det forslag kan få Enhedslistens støtte. Partiets ordfører og byrådsmedlem i Aalborg, Per Clausen, fortæller, at Enhedslisten for en uge siden fremlagde et forslag til finanslovforhandlingerne om at støtte letbaneprojektet i Aalborg med 815 millioner fra 2015 til 2021.

»Så vi er glade for, at SF ønsker det samme. Jeg ved ikke, hvor SF har deres tal fra. Vi tager udgangspunkt i de tal, som Aalborg Kommune har udregnet i forhold til, hvor mange penge der skal til, hvis det skal ligne det letbaneprojekt, der skal laves i Odense«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden