Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Caspar Ryttergaard/Caspar Ryttergaard/SF
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SF kaprer Radikale med kæk kopi-kampagne

SF udnytter ’fræk lillebror-position’ og sætter ny standard for den kommende valgkamp. Flere politiske kapringer som den, de radikale lige nu er udsat for, er i vente.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Foto: CASPER SEJERSEN

På få timer fik kvikke medarbejdere placeret Pia Olsen Dyhr på en taburet, fotograferet hende, mens hun fiflede med de opsmøgede skjorteærmer, og redigeret hende i stilrene gråtoner.

Billedet var ganske gratis for SF og en effektiv kapring af en ny kampagne fra Det Radikale Venstre. Realiseret ved fuldstændigt at kopiere en annonce med Morten Østergaard og ændre et nyt radikalt slogan fra ’Det handler om mennesker’ til ’Det handler om mennesker, også om flygtninge, der skilles fra deres familie’.

Et »skoleeksempel« på, hvordan man kaprer et budskab, lyder det fra eksperter. Og et skarpt skud, der peger i retning af nye grænser for kampagner i den kommende valgkamp.

»Det er første gang, jeg kan huske, jeg har set et politisk parti gå direkte ind og kopiere et kampagnekoncept på den måde. Og det er topmålet af frækhed og kækhed at sætte en partileder ind i stedet for den eksisterende partileder i en kampagne, som de radikale kører meget stort ud«, siger ekspert i digital kommunikation, Benjamin Rud Elberth fra Geelmuyden Kiese.

Foto: Caspar Ryttergaard/Caspar Ryttergaard/SF

Newsjacking

Metoden er kendt fra erhvervslivet, hvor virksomheder spekulerer i at ’newsjacke’, som kapring hedder i fagsprog.

For eksempel da solbrillemærket Oakley sneg sig med i nyhederne ved at give gratis solbriller til de chilenske minearbejdere, der havde siddet fanget i 69 dage under jorden og pludselig kom op i lyset.

I dansk politik er kapringerne også set før, men uden stærke afsendere.

Det skete, da Lars Løkke havde forårskrise, og venstrestøtter lancerede sloganet ’LøkkeErVoresFormand’ på de sociale medier. Det udnyttede kritikere til at beskrive, hvorfor Løkke bestemt (ikke) var deres formand.

Også de radikale har før været ramt af drillende versioneringer af deres pink slogans. Ved sidste valgperiode blev ’Vi lytter – også til økonomer’ således til ’Vi råber – også af Frank Jensen’ i hænderne på kreative autonome.

Alligevel er den nyeste gimmick på de radikales omfattende kampagne exceptionel. For det er ikke autonome eller tilfældige brugere af de sociale medier, der gør grin. SF som parti, og partileder Pia Olsen Dyhr, har lagt sig i selen for at udvise en frækhed, der er bedst kendt fra ungdomspartierne.

»SF har en fri rolle nu, hvor de er trådt ud af regeringen. De er i fremgang efter at have ligget ned og været ved at dreje nøglen om, og nu kan de spille rollen som den frække lillebror, der kan lave de her kampagner«, siger Benjamin Rud Elberth.

Ny rebelfortælling om SF

Det gamle protestparti er i færd med at relancere sig selv for at skabe en ny SF-fortælling, der ikke skygges af regeringstiden. Og det projekt betyder intens markedsføring af Pia Olsen Dyhr. I sommer var hun i selskab med overskrifter om miljø, dagpenge og lærere på landets togstationer. For nyligt portrætteret i store avisannoncer med en liste over ’sejre’ på finansloven. Og nu som politisk dagpenge-rebel over for de radikale, der har sejret på de sociale medier.

Også Radikale Venstre skal køre en ny formand i stilling til valget, og derfor er det heller ikke tilfældigt, at man netop nu har mulighed for at nærstudere Morten Østergaard, mens man venter på bussen. Partiet udnytter, at reklamepriserne endnu ikke er skruet op til valgkamp, hvor de mindre partikasser får svært ved for alvor at følge med.

Valgkampens opvarmningsfest er altså i gang, og at SF kommenterer på gæsterne fra samme røde blok, overrasker ikke lektor i statskundskab ved Københavns Universitet Karina Kosiara-Pedersen, fordi »det er nemmere for et parti at hente vælgere fra samme blok, end det er for et parti at hente vælgere over midten«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun finder intet belæg i forskningen, for at drillekampagner flytter stemmer. Men SF får omtale på et område, hvor de ellers beslægtede røde partier adskiller sig fra hinanden. Derfor er annoncen klog på kort sigt, så længe det ikke bliver til kanniballisering mellem blokkene.

Hos kampagnebureauet The Campaign Shop er efterspørgslen på newsjacking blevet større blandt partier og politikere. De tror, at kapringerne vil fylde i valgkampen og mener, at en grafisk annonce som SF’s vil skade effekten af de radikales kampagne.

»Hvis man har set SF’s newsjacking af kampagnen, kommer man automatisk til at forbinde den med SF frem for Radikale Venstre, hvilket mindsker effekten af kampagnen«, siger direktør Robin Juel Johansen.

Liberale kan gøre det samme

Alligevel trækker man blot på smilebåndet hos de radikale og sender en ironisk tak til SF. Partiets sekretariatschef, Rasmus Grue Christensen, skriver:

»Vi er glade for vores kampagne. Derfor er det dejligt, at der også er andre – her SF – som kan se værdi i vores kampagne«.

Og hos SF glæder man sig over den gratis kampagnesucces, selv om det er på bekostning af et parti, SF lige har lavet finanslov med.

»For det første, så synes vi sådan set, at det er fint, at der nu bliver snakket om mennesker i politik i stedet for strukturelle overskud eller underskud om 10-20 år. Det synes vi sådan set gerne, vi vil kvittere for. Men vi vil også gerne udfordre de radikale i forhold til nogle af de problemer, som vi synes, der er i dagpengesystemet«, siger SF’s politiske ordfører, Jonas Dahl.

Ambitionen hos partiet er bestemt at blive ved med at råbe op i de skæve annoncer, der byder sig, uanset om partiet »sidder i regering, er støtteparti eller sidder i opposition«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men SF skal ikke forvente at være den eneste, der spiller på den bane. Konkurrencen lurer på højrefløjen, hvor eksperterne forventer annoncer med samme frækhed af det andet ’lillebror-parti’: Liberal Alliance.

For begge partier lurer faren for at falde igennem med en politisk plathed, og derfor er det ikke for alle at forsøge at spinne sig til opmærksomhed på andre partiers bekostning. Skulle S eller V forsøge det, ville de ende med at tale hinandens kampagner op, lyder vurderingen fra eksperterne.

VENSTRE-HASHTAG. Eksempel på, hvordan en støtteerklæring bliver til underholdningsplatform.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden