Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Politikere vil afgøre IC4-togenes skæbne efter nytår

Transportpolitisk begejstring for ny rapport om IC4 kan ligge på meget lille sted.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg tror, vi alle sammen ønsker de tog hen, hvor peberet gror«, siger Rasmus Prehn, socialdemokratisk trafikordfører, efter det schweiziske konsulentfirma Prose i dag har fremlagt en rapport om de IC4-tog, der skulle have været på skinnerne for otte år siden.

»På den anden side kan alternativet vise sig at blive så dyrt, så det er mest fornuftige er at få IC4-togene til at fungere«, siger han.

Rapporten om IC4-togenes chancer for at overleve konkluderer, at hvis DSB putter yderligere op til 163 millioner kroner i IC4-togene, så kan de fleste af dem bruges til deres oprindelige formål som intercitytog.

Det kommer bag på transportminister Magnus Heunicke (S), der er overrasket over, at så mange IC4-tog kan være på skinnerne i 2019.

»Jeg har fulgt denne skandale i en del år og har hele tiden haft svært ved at tro på toget. Men nu har vi fået en meget grundig rapport fra schweizerne, som vi og DSB skal bruge tid på at sætte os ind i. Jeg vil ikke konkludere noget endeligt, før jeg har fået en klar anbefaling fra DSB om konsekvenserne af rapporten og et bud på, hvad der skal ske med IC4«, udtaler transportministeren i en skriftlig kommentar til Politiken.

Politikerne venter nu på, at DSB får kigget nærmere på rapporten og derefter fremlægger en plan for, hvad der skal ske med IC4-togene. Den kommer formentlig inden jul, og så kan der træffes en politisk beslutning efter nytår.

For godt til at være sandt

Rasmus Prehn ser dagens rapport som en tyk streg under, hvor vigtig en beslutning det var at gå i gang med at elektrificere det danske jernbanenet.

»Så vi kan komme fri af hele det der IC4-toghelvede«, siger han.

Heller ikke Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen er begejstret. Han havde håbet på en mere klar konklusion fra schweizerne.

»Vi fik sådan alle sammen et deja vu fra 2011, hvor vi også fik en rapport, der sagde, at der var en række problemer med IC4, men hvis vi bare bruger flere penge på det, kommer de ud at køre«, siger han.

FAKTA

Og i ørerne på Radikale Venstres trafikordfører Andreas Steenberg lyder budskabet for godt til at være sandt.

»Og jeg undrer mig da over, at de ikke har kørt de seneste 14 år, hvis de nu lige pludselig kan køre. Så mangler jeg da i hvert fald at få nogle svar på, hvorfor de lige pludselig kan køre nu«, siger Radikale Venstres transportordfører, Andreas Steenberg.

Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti, er den, der ser mest positivt på rapportens konklusion om, at det kan lade sig gøre at få de vanskelige tog ud og køre.

»Skrækscenariet var, hvis vi var blevet nødt til at skrotte de her tog, for hvad havde vi så haft som alternativ? Vi har ikke noget alternativ, så det var gået ud over passagererne i sidste ende«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden