Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Fakta om togaftalen: Plads og punktlighed

Den ny 10-årige kontrakt for DSB skal sikre flere siddepladser, flere togafgange og bedre punktlighed. Men billetpriserne bliver ikke sænket.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trafikminister Magnus Heunicke (S) kaldte det et pendlerforlig, da han i går aften præsenterede den ny 10-årige kontrakt for DSB, som regeringen har indgået med Enhedslisten og SF.

Aftalen for perioden 2015 til 2024 skal blandt andet sikre pendlerne flere togafgange og flere siddepladser.

Helt konkret skal DSB øge trafikomfanget i fjern- og regionaltrafikken med 10 procent. De flere togafgange betyder blandt andet, at der mellem København og Aarhus kommer et ekstra lyntog i hver retning i 2021. Der vil i løbet af de 10 år blive plads til 25 procent flere passagerer, end der er i dag.

Punktligheden skal i vejret

Et andet element i aftalen er, at punktligheden skal i vejret. I dag betragtes et fjern- eller regionaltog som forsinket, når det ankommer 6 minutter efter køreplanen.

Men den nye aftale vil togene være forsinket allerede efter tre minutter. Det betyder måske umiddelbart ikke meget for de irriterede pendlere, om deres forsinkede tog kaldes sådan efter tre eller seks minutter, men det kan gøre en stor forskel, da DSB måles på punktligheden efter de nye mål - og at pendlere bliver kompenseret for forsinkelser på baggrund af de nye mål.

Aflyste tog skal fremover medregnes som en forsinkelse, og et forsinket tog med mange passagerer skal tælle mere end tog med få passagerer i opgørelsen af, om DSB opfylder målet for punktlighed.

Den såkaldte operatørrettidighed skal over de ti år forbedres fra 93,6 procent til 95,1 procent for fjern- og regionaltrafik og fastholdes på mindst 97,5 procent for S-tog.

Væk med diesel-togene

Aftalen betyder også, at DSB påbegynder anskaffelsen af nye el-tog, som på sigt skal erstatte de nuværende dieseltog. De nye el-tog kan komme ud på skinnerne, efterhånden som jernbanen bliver elektrificeret.

DSB-kontrakten skal også gøre det lettere for handicappede passager at tage toget. Fra sommeren 2015 kan de nøjes med at give et varsel på 24 timer, hvis de skal bruge assistance, mod 48 timer i dag.

På længere sigt er det meningen, at DSB først skal have besked blot to timer før, at en handicappet passager har brug for rejsen.

Ingen løfter om nedsat pris

Enhedslisten havde ønsket, at aftalen skulle være med til at sænke billetpriserne på den kollektive transport. Men det rummer aftalen ingen løfter om.

Til gengæld var støttepartiet yderst tilfreds med, at der med aftalen er gjort op med »yderligere tvangsprivatisering af DSB«. Der udbydes som følge af aftalen ikke nogen nye strækninger til private aktører.

DSB modtager over kontraktperioden 41,4 milliarder kroner fra staten. Aftalen kan annuleres, hvis DSB de første fem år ikke leverer tilfredsstillede rettidighed og effektivitet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden