Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Partistøtte. Venstre ønsker, at indirekte partistøtte også indgår i partiregnskaber.
Foto: Jacob Ehrbahn

Partistøtte. Venstre ønsker, at indirekte partistøtte også indgår i partiregnskaber.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ekspert om Venstres partistøtteforslag: Overflødigt og svært at gennemføre

Venstre ønsker, at indirekte partistøtte også indgår i partiregnskaber.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Venstres krav om, at også såkaldt indirekte partistøtte skal indgå i partiregnskaber, hvis partiet skal bakke op om regeringens nye forslag, møder ikke forståelse hos sagkundskaben.

Lektor i statskundskab Karina Kosiara-Pedersen har siddet med i det tre personer store ekspertudvalg, der på regeringens foranledning har gransket de nuværende partistøtteregler. Og hun har svært ved at følge pointen om, at eksemplevis annoncekampagner fra en fagbevægelse også bør tælle i for eksempel Socialdemokraternes partiregnskab.

»Jeg kan ikke se, hvordan det skulle kunne lade sig gøre i praksis. Jeg kan sagtens forstå, at Venstre og de borgerlige partier er interesseret i at bruge det som argument. Jeg har bare svært ved at se, hvordan man kan gøre det op, hvem der har fordel af en given annonccekampagne«, siger Karina Kosiara-Pedersen og fortsætter:

»Hvis du ser på sidste valgkamp, så havde FOA annoncer, hvor man så billeder af både Helle Thorning-Scmidt (S) og Lars Løkke Rasmuissen (V) som ældre. Hvem er det til fordel for - er det Dansk Folkeparti? Det vil være meget svært at sige opgøre med beløb, hvilke partier en given annonce skal tilskrives og dermed lægge det i partiernes regnskaber«.

Ønsker ikke anonyme bidragsydere

Ekspertudvalget offentliggør i dag i en kronik i Berlingske deres forslag. Ifølge de nuværende regler skal partierne i deres partiregnskaber offentliggøre navnet på bidragyderne, der giver bidrag på over 20.000 kroner. Men selve beløbet skal ikke offentliggøres. Det foreslår udvalget at lave om, så selve beløbet skal fremgå.

Ligeledes lægger udvalget op til, at bidragydere ikke længere skal kunne sikre sig anonymitet ved at give deres bidrag på over 20.000 kroner til en indsamlingsforening, som så efterfølgende giver og står som debn eneste afsender af et samlet bidrag fra en række bidragydere til et bestemt parti.

Netop indsamlingsforeningerne har længe været en torn i øjet på de røde partier, der har beskyldt de borgerlige partier for at få mange anonyme bidrag på den måde fra erhvervslivet. Omvendt har de borgerlige partier skudt tilbage på rød blok med modkravet om større gennemsigthed om den indirekte støtte, som særligt den røde fløj menes at modtage fra fagbevægelsen.

Ekspert: Overflødigt

Men ud over, at Karina Kosiara-Pedersen finder det praktisk svært at opgøre værdien af annoncekampagner i de enkelte partiers regnskaber, så mener hun også, at det til dels er overflødigt.

»Ud fra et offentlighedshensyn så er der jo allerede åbenhed om den indirekte støtte. Borgerne har jo allerede indsigt i de her kampagner, for de ser dem jo. På den måde et ikke hemmeligt på samme måde som størrelsen på bidrag over 20.000 kroner. Så ud fra et hensyn om åbenhed er det ikke nødvendigt«, siger hun.

Venstre har også peget på, at indirekte støtte kan forekomme ved, at en fagforening i en valgkamp stiller medarbejdere til rådighed for et bestemt partis kampagne. Men den slags er allerede omfattet af partistøttereglerne i dag, fremhæver Karina Kosiara-Pedersen, der dog erkender, at der kan være grund til at præcisere det.

»Det er faktisk allerede i den nuværende lovgivning noget, der skal med. Men i betænkningen siger vi, at der er noget i den nuværende lovgivning der kan strammes op i forhold til, hvordan det foregår i opraksis. Det handler både om, når et parti får betalt noget tøj eller en annoncekampagne eller andet, så er der nogle partier, der ikke tror, at det er et bidrag, men det er det. Og det er også et bidrag, hvis en forening stiller medarbejdere til rådighed, siger lektoren.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden