Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Forskud. I en ny stor kampagne sætter Socialdemokraterne fokus på regeringens resultater. Venstre efterlyser fokus på de løfter, Socialdemokraterne gav før sidste valg.
Foto: Henning Bagger, Scanpix

Forskud. I en ny stor kampagne sætter Socialdemokraterne fokus på regeringens resultater. Venstre efterlyser fokus på de løfter, Socialdemokraterne gav før sidste valg.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye påskekampagner kører lige efter den politiske lærebog

Storstilede påskekampagner understreger, at valgkampen er i gang. S-kampagne om egne politiske resultater er klassisk strategi, mener forsker.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selv om der kan gå 5 måneder inden næste folketingsvalg, er kampen om befolkningens stemmer i fuld gang. Det viser to store kampagner, som Socialdemokraterne og SF har iværksat her i påsken.

Det handler meget om politik, og det er også det, vælgerne går op i. Men personerne er en måde at formidle den politiske substans på

I november gav Det Radikale Venstres plakater ly for regnen i busskurene, mens Socialdemokraterne skød 2015 i gang med en storstilet kampagne for ’Det Danmark, du kender’. I marts kørte Venstres kontanthjælpskampagne, og senest er frontfigurerne i Enhedslisten kommet op at hænge.

I april bliver det Pia Olsen Dyhr (SF) og igen Helle Thorning-Schmidt (S), der kommer til at pynte busskurene.

Og selv om valgkampen ikke formelt er skudt i gang, mener professor i statskundskab Kasper Møller Hansen, at det er klogt at bruge nogle af kampagnepengene allerede nu:

»Uden for valgperioden har vælgerne ikke paraderne oppe på samme måde, som de har midt i en valgkamp«, forklarer han.

Rune Slothuus forsker i politisk kommunikation og holdningsdannelse, og han forklarer, at man kan flytte stemmer ved at sætte fokus på bestemte emner i store kampagner.

»Det betyder noget, hvad vælgerne ser som det vigtigste kriterium for at stemme. Hvis ét emne er vigtigt, kan det få vælgerne til at stemme på ét parti, og hvis et andet emne er vigtigt, kan det få dem til at stemme på et andet«, siger Rune Slothuus.

Fokuserer på regeringens resultater

Fælles for plakaterne i busskure og på byens vægge er et politisk budskab flankeret af en frontfigur.

»Det handler meget om politik, og det er også det, vælgerne går op i. Men personerne er en måde at formidle den politiske substans på«, siger Rune Slothuus, der ikke er overrasket over budskaberne fra de forskellige partier.

»De er meget efter den politiske lærebog. Socialdemokraterne har regeringsansvaret. De vil gerne vælges på de resultater, de har opnået. Det er klassisk politisk strategi«, siger forskeren.

Den nye kampagne fra Socialdemokraterne sætter fokus på resultaterne af fire års regeringsmagt. Blandt dem er 40.000 nye jobs.

Men det imponerer ikke gruppeformand Kristian Jensen fra Venstre.

»Hvis regeringen endelig vil snakke om resultater, synes jeg, de skal snakke om, hvad der blev af billigere busbilletter, to lærere i klassen – og hvad der blev af alle de løfter, der blev givet før sidste valg«, siger Kristian Jensen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden