Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Stikprøver. Grænsekontrollen vil i første omgang vare i 10 dage. Derefter vil den kunne forlænges, hvis der er behov for det.
Foto: Martin LEHMANN

Stikprøver. Grænsekontrollen vil i første omgang vare i 10 dage. Derefter vil den kunne forlænges, hvis der er behov for det.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tyskerne er lettede over begrænset grænsekontrol

De er bestemt ikke glade hos den store nabo mod syd. Men der er en vis lettelse.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lad os bare slå det fast med det samme: Der hersker ingen tvivl om, at tyskerne helst havde været foruden den midlertidige grænsekontrol, som nu er en realitet på grænsen mellem Danmark og Tyskland.

For det er til »fare« for selve Schengen-samarbejdet, når enkelte lande indfører midlertidig grænsekontrol i stedet for at forfølge fælles løsninger på problemerne, lyder det for eksempel fra talsmand Martin Schäfer i det tyske udenrigsministerium. Men stemningen syd for grænsen er trods alt også præget af en vis lettelse.

LÆS MERE

Tag bare ministerpræsident Torsten Albig fra delstaten Slevsig-Holsten, der nok taler om negative konsekvenser for borgere og erhvervsliv, men også kan se et »lyspunkt«, når der med hans ord »kun« bliver tale om en stikprøvekontrol på grænsen til Danmark.

Når biler ruller over grænsen ved Kruså og andre steder kan de opleve, at politiet på den danske side vinker dem ind til siden. Til gengæld undgås den omfattende id-kontrol i tog og busser, som nu er en realitet på grænsen mellem Danmark og Sverige.

»Afkaldet på kontrol foretaget af jernbanepersonale og buschauffører er godt«, lyder det fra Torsten Albig.

Allerede da den danske regering i december luftede muligheden for at indføre en eller anden form for grænsekontrol førte det til debat i delstatens parlament i Kiel, hvor flere partier advarede mod at tage et så vidtågende skridt. Derfor slipper Danmark da heller ikke for en negativ bemærkning fra Torsten Albig:

»Jeg beklager, at Danmark har besluttet sig for at indføre midlertidig grænsekontrol. Dette kan påvirke den gode sameksistens i den tysk-danske grænseregion og især belaste pendlere«, lyder det i en skriftligt svar ministerpræsidenten.

Deutsche Bahn: Godt, at togene kører igennem

I Danmark har DSB været yderst skeptisk over det såkaldte transportøransvar. Arriva truet med at indstille den sidste del af turen på togstrækningen mellem Esbjerg og Niebüll syd for den danske grænse. Endeligt har Deutsche Bahn i Tyskland sagt, at deres medarbejdere slet ikke har kvalifikationerne til at kontrollere et stort antal id fra forskellige lande.

Hos de tyske statsbaner konstaterer pressetalsmand Egbert Meyer-Lovis da også med en vis tilfredshed i stemmen, at det foreløbigt er endt sådan, som Deutsche Bahn har ønsket det – uden transportøransvar.

»Jeg kan blot sige: Vi er glade for, at togene kan køre igennem«, siger han.

Justitsminister: Der er vist blevet lyttet til os

I delstaten Slesvig-Holsten har ikke mindst justits-, kultur- og europaminister Anke Spoorendonk været kritisk. I lighed med hendes egen regeringsleder »beklager« hun da også den danske beslutning. Men også hun giver af egen kraft udtryk for en vis lettelse over, hvad hun kalder »begrænset grænsekontrol«.

»Det ser jeg som noget meget positivt. Jeg håber da, at de argumenter, vi er kommet med, har medvirket til, at man vil se tiden an«, siger Anke Spoorendonk, der foruden fraværet af transportøransvar også hæfter sig ved, at der foreløbigt ’kun’ er tale om 10 dage med stikprøver.

»Hvis transportøransvaret trådte i kraft ville vi nok have nogle meget kedelige signaler og andre problemer at have med at gøre end dem, vi også muligvis har nu. Det ville være mere omfattende«, siger Anke Spoorendonk.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den danske beslutning om at indføre midlertidig grænsekontrol kommer i forlængelse af den svenske id-kontrol på grænsen mellem Sverige og Danmark. Men det sker også på et tidspunkt, hvor antallet af asylansøgere er faldende. I december var tallet faldet til omkring 2.700 svarende til lidt under 90 ansøgere om dagen. Hen over jul og nytår er tallet yderligere faldet til 55 om dagen, oplyste statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) på sit pressemøde.

Den samme tendens går igen hos den tyske delstat på den anden side af grænsen. I det meste af efteråret har Slesvig-Holsten dagligt haft omkring 1.000 såkaldte transitflygtninge, der gerne vil rejse videre fra byer som Flensborg, Kiel og Lübeck til Danmark og ikke mindst Sverige. Det tal er nu nede på under 100 dagen, oplyser Spoorendonk.

Sverige roser Danmark

I modsætning til de tyske røster er den svenske regering fuldt ud tilfreds med den danske beslutning om at indføre midlertidig grænsekontrol. Den eneste kritik er, at det burde være sket tidligere, siger justits- og migrationsminister Morgan Johansson til avisen Dagens Industri.

»Det burde føre til, at antallet af asylansøgere til Sverige daler yderligere«, siger han.

Også Tyskland har indført midlertidig grænsekontrol. Det er dog med fokus på Østrig.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden