Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Finansiering. Transportministeren præsenterede i dag finansieringsforslag til underjordisk metrostation ved Ny Ellebjerg.
Foto: FRANDSEN FINN

Finansiering. Transportministeren præsenterede i dag finansieringsforslag til underjordisk metrostation ved Ny Ellebjerg.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Transportminister: Etagebyggeri skal betale underjordisk metrostation på Ny Ellebjerg

Københavns overborgmester kalder transportministerens metroforslag for »luftkasteller«.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der skal bygges i højden for at betale for en ny underjordisk metrostation på Ny Ellebjerg.

I dag præsenterede transportministeren, Hans Christian Schmidt (V), en plan der skal finansiere nedgravningen af den nye station ved Ny Ellebjerg.

Ved præsentationen var Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj (K) samt formanden for by- og miljøudvalget i Frederiksberg Kommune Jan E. Jørgensen (V) troppet op.

Pengene skal findes ved at overdrage byggeretten til stationsgrunden til Københavns Kommune. Ifølge ministeriets foreløbige undersøgelser vil en sådan tilladelse være mindst 250 millioner kroner værd, og det vil ifølge ministeren udgøre statens bidrag til byggeriet.

Medmindre der udbryder en tredje verdenskrig, bliver den bygget. Det er kun et spørgsmål om tid. Det er dét, der gør, at vi som hovedstad fortsat kan have vækst uden at sande fuldstændig til i trafik

I den oprindelige principaftale fra 2014 blev det aftalt, at den nye metrolinje over Sydhavnen skulle slutte ved en overjordisk station på Ny Ellebjerg. Men København og Frederiksberg Kommuner har ønsket at lægge stationen under jorden. Det ønske giver en ekstraregning på 615 millioner kroner.

Københavns Kommune sætter hælene i

Ekstraregningen er også årsagen til, at København Kommune ikke har planlagt en undergrundsstation i første omgang. Og ifølge overborgmester Frank Jensen (S) er transportministerens finansieringsløsning for tynd til, at kommunen vil ændre ved dén beslutning.

»Det er en løsning, der stiller flere spørgsmål, end den svarer. Finansiering bygget på fremtidigt byggeri, som ingen reelt kender værdien af, er jeg stærkt kritisk over for. Det ligner mest af alt fugle på taget«.

Som projektet med Sydhavnsmetroen står nu, er det Københavns Kommune, der skal stå for hele finansieringen af strækningen. Derfor frygter Frank Jensen, at staten og Frederiksberg reelt slipper for betalingen af en nedgravet station på Ny Ellebjerg.

»Frederiksberg og staten må komme med konkret finansiering, ellers hænger københavnerne på hele regningen«, lyder det fra borgmesteren, der synes, at det er meget tidligt, transportministeren melder ud med forslaget, man hidtil ikke er blevet enige om.

Transportminister: vi har lyttet til kommunerne

Hans Christian Schmidt udtaler ellers, at det er efter gentagne henvendelser fra kommunerne, at staten har fundet finansieringen til projektet.

»Første gang vi talte om det, kunne vi jo godt se idéen i at lægge stationen under grunden, men vi har ikke haft råd til det. Men ministeriet har arbejdet videre med den, og vi har set, om der er muligheder i projektet«.

Ifølge transportministeren kræver finansieringen, at Københavns Kommune laver byggeplaner for grunden, der kan indbringe de 250 millioner kroner. For det kræver, at der kan bygges attraktive bolig- eller erhvervsbygninger på grunden.

Men ifølge Frank Jensen vil det kræve et alt for voldsomt byggeri, før man kan indhente finansieringen ad den vej.

»Hvis vi skal op på 250 millioner kroner, er vi oppe i en meget stor volumen. Så er vi oppe i noget på størrelse med Field's. Det vil skade detailhandlen i Spinderiet og på Valby Langgade, hvis vi placerer sådan et center lige der«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Frederiksberg øjner mulighed for metrolinje

Frederiksbergs Jan E. Jørgensen er en af dem, der har presset på for at få en undergrundsstation på Ny Ellebjerg. For selvom stationen ligger uden for Frederiksberg, ser han muligheder i at forlænge metrolinjen til Frederiksberg. En mulighed, der i praksis kræver en undergrundsstation.

Og ifølge Jan E. Jørgensen er det så godt som sikkert, at metrobyggeriet vil fortsætte op over Frederiksberg og videre til Nørrebro.

»Medmindre der udbryder en tredje verdenskrig, bliver den bygget. Det er kun et spørgsmål om tid. Det er dét, der gør, at vi som hovedstad fortsat kan have vækst uden at sande fuldstændig til i trafik«.

Forudsigelsen støttes op af prognoser, der viser, at Storkøbenhavn forventes at vokse med omkring 100.000 mennesker frem mod 2027. Og det lægger pres på byens infrastruktur.

Derfor har Københavns Kommune blandt andet planlagt at bygge 45.000 ekstra boliger for at følge med. Blandt andet i området omkring Ny Ellebjerg Station.

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden