Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Politikere fra blå blok har fremhævet de internationale konventioner i forsvaret for en ulovlig instruks fra udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V). Men almindelig dansk forvaltningsret var mindst lige så vigtig.
Foto: Jens Dresling

Politikere fra blå blok har fremhævet de internationale konventioner i forsvaret for en ulovlig instruks fra udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V). Men almindelig dansk forvaltningsret var mindst lige så vigtig.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Støjbergs ordre var brud på almindelig dansk ret – ikke kun konventioner

Eksperter afviser politiske påstande om, at loven, der ulovliggør Inger Støjbergs ordre, skulle være uklar.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når politikere fra blå blok har skullet forsvare sagen om regeringens ulovlige instruks om at tvangsadskille unge asylpar, har de løbende gjort det til et spørgsmål om, at internationale konventioner kan være mere eller mindre svære at fortolke. Men det handler mindst lige så meget om helt almindelig lov vedtaget i det danske Folketing.

Det udspringer nemlig af »helt almindelig dansk forvaltningsret«, at det stred mod loven, da udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) i februar 2016 valgte at udsende en instruks om, at alle unge asylpar skulle adskilles fra hinanden uden at foretage en individuel vurdering af hver sag, siger lektor i forvaltningsret Sten Bønsing fra Aalborg Universitet.

»I modsætning til hvad Inger Støjberg og Martin Henriksen (DF’s udlændingeordfører, red.) har sagt, handler det her ikke om indviklede internationale konventioner, der kan tolkes forskelligt. Det handler primært om helt almindelig dansk forvaltningsret. Det er pensum for enhver jurastuderende på bachelorniveau, at vi i Danmark har et princip om, at afgørelser skal vurderes konkret og individuelt«, siger han.

Inger Støjberg har selv fremhævet de internationale konventioner i et interview med Politiken forrige søndag, men sagt, at hun var af den opfattelse, at de blev overholdt. Mest markant har udlændingeordfører Martin Henriksen fra Dansk Folkeparti i et interview om sagen med Berlingske lagt vægt på de internationale konventioner, da han skulle svare på, hvordan hans parti forholdt sig til historien om, at Inger Støjberg var blevet advaret om, at instruksen var ulovlig.

»Det er meget normalt på Christiansborg at blive advaret mod, at ting kan stride mod diverse konventioner. Men det får ikke os i Dansk Folkeparti til at tænke: Uha, så må vi hellere bakke ud«, sagde Martin Henriksen i tirsdag sidste uge.

»Vi er i en juridisk gråzone«.

Dagen derpå gæstede udlændingeordfører Marcus Knuth (V) Deadline på DR 2. Her anerkendte venstremanden, at tvangsadskillelsen har vist sig at være ulovlig. Men han forklarede også, hvorfor han i kommentarer på de sociale medier har bakket op om Inger Støjbergs oprindelige beslutning. Svaret var, at de internationale konventioner indtil afgørelsen fra ombudsmanden var omgærdet af uklarhed.

»I de her situationer, hvor du har at gøre med konventioner, som ikke er klare, da er det bedste, du kan gøre, at følge dit moralske kompas«, sagde Marcus Knuth og konstaterede med henvisning til sager om f.eks. familiesammenføring, at »vi er i en juridisk gråzone«.

Men det er ikke ordlyden i den redegørelse fra ombudsmanden, der kender instruksen ulovlig. Her står først og fremmest, at Udlændingestyrelsen er »omfattet af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger om bl.a. saglighed og proportionalitet«.

Herpå henviser ombudsmanden til udlændingeloven og almindelige forvaltningsretlige grundsætninger i Danmark:

»Det vil derfor efter udlændingeloven og almindelige forvaltningsretlige grundsætninger kræve en vurdering af den enkelte sags omstændigheder, før der kan træffes beslutning om, at en mindreårig asylansøger skal indkvarteres adskilt fra sin ægtefælle eller samlever«.

Først i det efterfølgende afsnit nævner ombudsmanden, at Danmark »ud over« dette skal overholde internationale forpligtelser i for eksempel den europæiske menneskerettighedskonvention og FN’s konvention om barnets rettigheder.

I lighed med andre eksperter kan Sten Bønsing ikke forstå, hvordan jurister i embedsværket kan være i tvivl i en sådan sag.

»Man kan ikke som jurist være i tvivl om, at det her er ulovligt. Det ville være et fagligt meget dårligt håndværk, hvis man som jurist ikke ser, at det her er ulovligt«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Tvivler på blåstempling

Det samme vurderer juraprofessor Jens Elo Rytter fra Københavns Universitet, der også har svært ved at se, at Inger Støjberg ikke skulle været blevet advaret af sit embedsværk, sådan som Politiken har afdækket.

»Det ville være meget bemærkelsesværdigt, hvis toppen af embedsværket skulle have givet ministeren et grundlag for at træffe den her beslutning, fordi der ikke er tvivl om, at det var en ulovlig beslutning, sådan som ombudsmanden siden har slået fast. Jeg ville være overrasket, hvis der højere oppe i embedsværket var nogen, der ville blåstemple sådan en beslutning«, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Marcus Knuth. Men i Dansk Folkeparti anerkender Martin Henriksen, at sagen også bunder i udlændingeloven og almindelig forvaltningsret i Danmark.

»Selvfølgelig handler det da også om dansk lovgivning. Jeg ved ikke, om jeg har sagt noget andet«, siger han.

Men du har primært lagt vægt på de internationale konventioner?

»Ja. Men det er også dem, der efter min opfattelse udgør det primære problem«.

Nu har Dansk Folkeparti stillet forslag om, at pålægge regeringen om at ændre retstilstanden på området i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har også sagt, at man bør ændre dansk lovgivning, så det er hævet over enhver tvivl, at fænomenet barnebrude er forbudt«, siger Martin Henriksen.

Udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg har hele tiden fastholdt, at hun havde embedsværket bag sig, da hun udsendte den endelige instruks. Hverken hun eller departementschefen har ønsket at kommentere sagen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden