Bogstavet Å plejer at gå dårligt på det globale internet, men ikke for Alternativet, der har det som partibogstav. Partiet er størst målt på både følgere på sociale medier og besøgende på sin hjemmeside. Arkivfoto: Carsten Bundgaard

Bogstavet Å plejer at gå dårligt på det globale internet, men ikke for Alternativet, der har det som partibogstav. Partiet er størst målt på både følgere på sociale medier og besøgende på sin hjemmeside. Arkivfoto: Carsten Bundgaard

Politik

Alternativet er Danmarks største internetparti

Politik

Det vakte opmærksomhed, da det i foråret viste sig, at det lille parti Alternativet har vokset sig til Folketingets fjerdestørste parti målt på medlemmer. Men i den virtuelle verden klarer det nye parti sig faktisk endnu bedre.

Både målt på antal besøgende om måneden på partiets hjemmeside og på antallet af følgere på de sociale medier er Alternativet det største parti.

Det viser en opgørelse, som virksomheden Cuponation har lavet over alle landets partier.

På de tre sociale medier Facebook, Twitter og Instagram har Alternativet over 126.000 følgere. Og på partiets hjemmeside kommer ikke mindre end 49.000 besøgende forbi hver måned – næsten dobbelt så mange hos som nummer 2 på listen, Enhedslisten.

»Hvor er det konge, mand, for det viser jo, at vores strategi og eksekvering er fuldstændig, som den skal være«, lyder reaktionen fra Alternativets pressechef, Magnus Harald Haslebo. Han tilføjer:

»På de sociale medier kan vi få lov at sige ting, som vi ikke kan andre steder. Det, der er forskellen på Facebook og aviserne, er faktisk sådan en som dig«, siger han henvendt til Politikens journalist.

Hvor er det konge, mand, for det viser jo, at vores strategi og eksekvering er fuldstændig, som den skal være

»Vi vil meget gerne gøre præcis det samme i aviser og på tv, men der skal vi igennem et tætmasket filter. Vi tænker meget over, hvordan vi skal strukturere vores interviews med journalister, så vi får vores intentioner og håb med, men det er ofte det, der falder ud. Det er vi ikke bundet af på Facebook«, siger Magnus Harald Haslebo.

Fløjpartierne regerer internettet

Tager man et kig ned ad listerne, finder man primært fløjpartierne.

Efter Alternativet tilhører de mest besøgte hjemmesider Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og det nystiftede parti Nye Borgerlige, som dog ikke er at finde i Folketinget. Først herefter kommer Venstre og Socialdemokratiet med omkring 15.000 besøgende hver om måneden.

På de sociale medier er styrkeforholdet mellem fløj- og midterpartierne noget mere lige, men også her ligger Alternativet, LA, Enhedslisten og DF i top-5.

Det omvendte styrkeforhold i forhold til den virkelige verden overrasker ikke professor i medievidenskab på Syddansk Universitet Kirsten Drotner.

»Vi ved, at det ofte fremmer kommunikation, hvis man har et ret enkelt budskab. Det giver fløjpartierne, der er båret af nogle meget klare og ofte ret specifikke værdipolitiske emner, en fordel på de sociale medier i forhold til Socialdemokratiet og Venstre, der har mange farver at dække på den politiske palet«, siger Kirsten Drotner.

Lille på Twitter, størst på Instagram

Kigger man alene på Facebook, er Alternativet kun det tredjestørste parti, og på Twitter er partiet blandt dem med færrest følgere. Men på billedmediet Instagram slår Alternativet med sine mere end 17.500 følgere suverænt de andre partier – ligesom partiet er at finde på Snapchat, hvor billeder og videoer kun kan ses en enkelt gang.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Alle husker, da vi som en kommentar til Socialdemokraternes udspil ’Stol på Danmark’ lagde et billede ud af Uffe (Elbæk, red.) med en stol ovenpå og blot skrev ’Stol på Uffe’

Men hvordan kan man sende seriøse politiske budskaber via billeder?

»Du kan sagtens knytte billeder til politiske budskaber, men det er heller ikke sikkert, at der altid behøver være et politisk budskab med billedet«, siger Alternativets Magnus Harald Haslebo.

»Der er mange, der siger, at de unge er blevet sværere at nå med hardcore politik, og dem kan vi se, at vi kan nå på Instagram og Snapchat. Det, at vi nogle gange tager billeder af et politisk forslag, der ligger på et bord, linker til vores hjemmeside eller tager billeder af noget natur, er ikke direkte politik, men det sætter nogle tanker i gang og fortæller, hvem vi er i Alternativet«, tilføjer han og nævner desuden en videoserie fra sidste sommer, hvor partiet gav forslag til, hvordan man kunne grille uden kød.

»Det satte virkelig sindene i kog både positivt og negativt og satte en kæmpe samtale i gang«, siger han.

Spørger man Bo Bredsgaard Lund, der er public affairsdirektør i kommunikationsbureauet MSLGroup og forfatter til flere bøger om politisk kommunikation, får Alternativet svært ved at veksle internetpopulariteten til vælgere. Men de skæve opslag kan være med til at sætte gang i den politiske samtale hos dele af befolkningen, der ellers helst holder sig væk.

»Alternativet er ret gode til at poste billeder eller små film af situationer, hvor de vender tingene på hovedet og på en humoristisk måde kommenterer en aktuel sag.Det kan mobilisere en politisk diskussion blandt følgere, der måske ellers ikke ville have deltaget, og på den måde kan man godt argumentere for, at de bidrager til at udbygge den demokratiske diskussion«, siger Bo Bredsgaard Lund, der dog understreger, at internettet ikke har medført det »digitaliserede direkte demokrati«, man engang håbede.

Ifølge Alternativets pressechef er de sociale medier det sted, hvor partiet bedst lever op til ambitionen om at være »en slags eksperimentalzone for modig udvidelse af det politiske normalspektrum«. Og her spiller netop humor en central rolle. Som han siger:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Alle husker, da vi som en kommentar til Socialdemokraternes udspil ’Stol på Danmark’ lagde et billede ud af Uffe (Elbæk, red.) med en stol ovenpå og blot skrev ’Stol på Uffe’«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce