Interessen for at købe bil er dalet på det seneste pga. rygter om snarlige afgiftslettelser.
Foto: Simon Fals

Interessen for at købe bil er dalet på det seneste pga. rygter om snarlige afgiftslettelser.

Politik

Rygter om lavere afgifter sender bilsalget i knæ

Branchen efterlyser hurtig afklaring efter først rygter om og afsløring af regeringens planer om at sænke registreringsafgiften.

Politik

Bilsalget er ved at gå i stå og kommer næppe i gang igen, før regeringen har lavet en aftale om en ny registreringsafgift.

Sådan lyder det fra organisationen DI Bilbranchens direktør, Thomas Møller Sørensen, der for tiden får meldinger fra en stribe bilforhandlere i medlemskredsen.

»Vi hører fra vores medlemmer, at bilsalget næsten står stille, og det har været tiltagende igennem august måned. Vi hører også fra medlemmer, der aflyser arrangementer - salgsfremstød i weekender -  fordi det er tvivlsomt, om nogen dukker op. Så det handler om hurtigst muligt at få en afklaring på det her«, lyder hans appel til regeringen.

Han peger på, at der i snart en måned har været drypvise rygter om, at regeringen i forbindelse med finansloven og en skattepakke vil pille ved registreringsafgiften.

Derfor udsætter mange potentielle bilkøbere købet nogle måneder for på den måde måske at spare penge, fortsætter han.

Ifølge ham viser de foreløbige indregistreringstal, at salget den seneste uges tid ligger omkring 25 procent lavere end samme periode sidste år.  Men indregistreringstallene er usikre, da der typisk går noget tid, fra man køber en bil, til den bliver indregistreret. Derfor giver det tal ikke et retmæssigt billede, hævder han.

»Jeg vurderer, at det er meget mere end 25 procent lavere. Dem, man skal lytte til, er forhandlerne, og der hører jeg i tiltagende grad, at det står stille nu«.

Endnu har regeringen ikke officielt spillet ud med et konkret forslag om at sænke registreringsafgiften, men Politiken kunne i sidste uge afsløre, at regeringen planlægger at foreslå en markant sænkelse til en såkaldt flad registreringsafgift på 100 procent af bilens værdi.

Til sammenligning betaler man i dag 150 procent i afgift af den del af bilens værdi, der ligger over 106.600 kroner. For den del, der ligger under, er afgiften 105 procent.

Ændringen vil ifølge De Danske Bilimportører isoleret set medføre, at en Volswagen  Passat 1,4 vil blive cirka 38.000 kroner billigere, mens en Mercedes i E-klassen kan blive omkring 103.000 kroner billigere. En Volkswagen UP! vil blive omkring 3.000 kroner billigere med forslaget.

Ifølge Thomas Møller Sørensen har afsløringen af regeringens planer forstærket opbremsningen i bilsalget. Han håber, måske ikke underligt, på lavere afgifter - allerhelst afgifter baseret på bilernes teknik.

»Jeg håber bare på, at den afklaring kommer meget hurtigt, for i mellemtiden har vores medlemmer flere og flere problemer likviditetsmæssigt, fordi der ikke bliver solgt biler«.

Bilsalget satte i øvrigt rekord i årets første halvdel med 123.791 solgte nye biler, ifølge Berlingske Business. Det var 5,9 procent flere end den tidligere rekord i 2016.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden