Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Billigere biler skal betales af vejafgifter: Både danskere og udlændinge rammes

Finansministeren kan ikke garantere, at alle danskere bliver fuldt kompenseret for den nye vejafgift, som regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at indføre for at finansiere lavere registreringsafgift.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra 2020 er det ikke længere gratis at køre på de danske veje. Regeringen blev i aftes enig med Dansk Folkeparti om at indføre vejafgifter for benyttelse af de danske veje. Det sker for at finansiere den sænkelse af registreringsafgiften, som de to parter samtidig blev enige om, og som sikrer, at de fleste biler bliver billigere.

Den endelige model for vejafgiften skal først forhandles på plads, men finansminister Kristian Jensen (V) oplyser, at man regner med en abonnementsordning efter tysk forbillede på cirka 1.000 kroner om året. Til gengæld vil de løbende afgifter, som alle, der ejer en bil i Danmark, betaler, blive sænket.

»Det betyder i realiteten, at det vil være de udenlandske bilister, som vi ikke kompenserer, der betaler«, siger Kristian Jensen. Men fordi der endnu ikke ligger en endelig aftale, tør finansministeren ikke garantere, at alle danskere bliver kompenseret for den nye afgift én til én: »Jeg kender ikke samtlige biltyper i hovedet til at kunne give en garanti for, at der ikke vil være en eneste, der bliver påvirket af det. Men danskerne vil få en kompensation, der svarer til den afgiftsstigning, der kommer«, siger Kristian Jensen.

Så afgiftsstigningerne kommer til at ramme nogle danskere?

»I gennemsnit vil det blive sådan, at danskere vil blive kompenseret. Det betyder, at hvis der er nogen, der betaler en krone mere, så vil der være nogen, der betaler en krone mindre«, siger ministeren.

Lavere registreringsafgift

Den samlede aftale, som regeringen og Dansk Folkeparti i går kunne fremlægge efter godt tre ugers forhandlinger med adskillige bump på vejen, sænker registreringsafgiften på de fleste biler. Til gengæld bliver de allermindste og allerstørste biler dyrere.

Aftalen betyder, at den lave afgift, der i dag ligger på 105 procent af bilens værdi, bliver sænket til 85 procent. Den høje afgift på 150 procent bliver ikke sænket, men til gengæld kommer den med den nye aftale først til at gælde for al værdi over 185.000 kroner i modsætning til i dag, hvor det er al værdi over 106.600 kroner.

De to ændringer betyder i sig selv, at alle biler bliver billigere. Men med i aftalen hører også, at blandt andet den grønne ejerafgift forhøjes for at straffe biler, der forurener meget, sådan som Dansk Folkeparti har ønsket. Desuden bliver biler med lav sikkerhed dyrere. Dermed stiger både de allermindste og de allerstørste biler.

Ifølge regeringens egne beregninger vil den lille Citroën C1 stige med 7.900 kroner til en pris på 102.800, mens en Volkswagen Passat vil falde med ikke mindre end 58.300 kroner til en pris på 400.100 kroner. Regeringen har ikke lavet beregninger på de allerstørste biler.

Kompromis for begge parter

Både regeringen og Dansk Folkeparti indrømmer, at der er tale om et kompromis.

Mens regeringen som en del af sit skatteudspil havde lagt op til, at alle biler skulle blive billigere ved at indføre en flad afgift på 100 procent, har Dansk Folkeparti ønsket en afgift, der ikke baserer sig på værdi, men derimod på miljøhensyn og sikkerhed. Ingen af delene er altså blevet en realitet med gårsdagens aftale, som fortsat er en progressiv registreringsafgift baseret på værdi.

»Jeg glæder mig over, at vi har nået hinanden og nået det her kompromis, som jo er et kompromis. Vi har fået nogle flere ting ind omkring sikkerhed og miljø, så det trækker i den retning, og samtidig sikrer vi, at der stadigvæk er progression i bilbeskatningen«, siger Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De to parter har undervejs været langt fra hinanden, hvorfor den lynaftale, som regeringen havde håbet på, blev udskudt igen og igen. Imens ventede danskerne med at købe biler, hvilket fik bilsalget til at falde med 38 procent i september.

Aftalen mellem regeringen og DF kommer samme dag, som en samlet opposition tilbød at stemme for Dansk Folkepartis model, hvorved der ville være flertal uden om regeringen. Men DF afslog.

Som en del af aftalen er regeringen og Dansk Folkeparti desuden enige om at udbygge den vestfynske motorvej til tre spor, mens prisen for at køre over Storebælt vil blive sænket med 25 procent.

Den samlede aftale koster 700 millioner kroner i 2018 faldende til 300 millioner i 2025, som delvist finansieres af vejafgift.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden