Kristian Jensen og co. er blandt andet inspireret af den tyske model for vejafgift.
Foto: Stratenschulte Julian/AP

Kristian Jensen og co. er blandt andet inspireret af den tyske model for vejafgift.

Politik

Syv spørgsmål og syv svar: Her er hvad vi ved om de nye vejafgifter - og alt det, vi ikke ved

Mængden af ubesvarede spørgsmål til den nye vejafgift, som skal finansiere lavere bilafgifter, er stor. Men vi ved dog en smule.

Politik

Én ting er i hvert fald sikkert: Fra 2020 kommer det til at koste penge at køre på de danske veje.

Men hvem kommer det præcist til at ramme, og hvor meget kommer det til at koste?

Det er nogle af de ubesvarede spørgsmål, der står tilbage, efter regeringen og Dansk Folkeparti i aftes omsider kunne fremlægge en aftale om lavere registreringsafgift på biler - og samtidig kunne fortælle, at en del af finansieringen skal komme fra en indførelse af afgift for at køre på danske veje.

Regeringen og Dansk Folkeparti er nemlig kun enige om, at der skal indføres vejafgift - en endelig model er de endnu ikke blevet enige om.

Baseret på aftaleteksten og svar fra finansminister Kristian Jensen (V) ved fremlæggelsen af aftalen i går danner Politiken her et overblik over det, vi ved, og det vi endnu ikke ved om den nye vejafgift.

Hvad kommer det til at koste?

Det er endnu uvist, præcis hvad prisen bliver for at køre på danske veje, men ifølge finansministeren regner man med at lande på en abonnementsordning efter tysk forbillede med en pris på »cirka 1.000 kroner om året«.

»Det er ikke en afgift per kilometer, det er en abonnementsordning for at køre på danske veje. Når du har betalt det én gang, så kan du køre én kilometer, du kan køre 1.000 kilometer. Det bliver den samme pris«, sagde Kristian Jensen i går.

Hvem skal betale?

Alle, der kører på danske veje, skal betale den nye vejafgift.

I aftalen er man dog blevet enige om at kompensere danskere ved til gengæld at sænke de løbende afgifter, ejerafgiften og udligningsafgiften, som alle danskere, der ejer en bil, betaler.

Dermed bliver det som udgangspunkt kun udlændinge, som kører på danske veje, der bliver ramt af vejafgifterne, fordi de ikke betaler løbende afgifter i Danmark og derfor ikke kompenseres.

Så vejafgiften kommer reelt ikke til at ramme danskere?

Både jo og nej.

For danskere vil som sagt blive kompenseret, så den ekstra afgift, de skal betale for at køre på de danske veje, bliver modsvaret i lavere løbende afgifter. Alligevel turde finansministeren i går ikke garantere, at hver eneste dansker bliver kompenseret én til én. Til gengæld er det forventningen, at alle danskere »i gennemsnit« kompenseres.

Hvis der er nogen, der betaler en krone mere, så vil der være nogen, der betaler en krone mindre

»Det betyder, at hvis der er nogen, der betaler en krone mere, så vil der være nogen, der betaler en krone mindre«, sagde Kristian Jensen.

Skal udlændinge også betale 1.000 kroner?

Som udgangspunkt nej.

Fordi de fleste udlændinge blot besøger Danmark en dag eller en uge, regner finansministeren med, at man udvikler en model, der giver mulighed for at købe abonnementer, der også er kortere end et år.

»Når jeg kører ind i Østrig, så køber jeg et 14-dageskort, og det vil være tilsvarende, at man kan købe efter perioden, man er i Danmark«, sagde finansministeren i går.

Hvor meget, de kortere periodeordninger kommer til at koste, ved vi endnu ikke.

Skal vi køre gennem betalingsbomme eller købe klistermærker til forruden?

Nej, det tyder det ikke på.

Ifølge finansministeren vil vejafgiften for danskere blive opkrævet automatisk sammen med de resterende løbende afgifter, hvorefter myndighederne via nummerpladen kan se, om man har betalt eller ej.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det kommer ikke til at være sådan, at du skal klistre noget i din forrude for at køre her

»Så det kommer ikke til at være sådan, at du skal klistre noget i din forrude for at køre her. Men udlændinge, der kommer til Danmark, skal så købe et mærkat, ligesom vi er vant til at købe det, når vi kører i Østrig, Frankrig eller i andre lande«, sagde Kristian Jensen.

Skræmmer det ikke turisterne væk?

Det er der selvfølgelig ikke nogen, der kan svare klart på, men ikke hvis man skal tro finansministeren.

»Jeg har været i Østrig her i sommer og betalt for at køre der, jeg har været i Frankrig og betalt for at køre der, jeg har været i Schweiz og betalt for at køre der. Jeg blev ikke væk, fordi det, jeg skulle ned til, var noget, jeg rigtig gerne ville«, sagde finansministeren i går.

Hvor mange penge tjener staten på vejafgiften?

Fra 2020, hvor vejafgiften indføres, regner regeringen ifølge aftaleteksten med at hente omkring 300 millioner kroner om året til statskassen på den nye vejafgift.

Det udgør dog kun noget af regningen for den samlede aftale. Derfor kommer nogle af de penge, regeringen har hentet ved jobreform I også til at indgå i finansieringen sammen med omkring 500 millioner kroner fra regeringens finanslovsforslag for 2018.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden