Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Afklaringen om afgifterne kan give mere trafik hos bilforhandlerne. Hos Krogsgaard Biler på Tagensvej gør salgskonsulent Lucas Møller Creutzberg (med jakke) og juniorsælger Victor Rosborg sig klar..

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

FDM om de nye bilafgifter: »Vi får ikke flere - men mere miljøvenlige biler«

Ændringerne i registreringsafgiften kan gøre sikre og miljøvenlige biler billigere. Blandt de billigste biler omkring 100.000 kroner vil der komme en del prisstigninger.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I grafikken fremgår det, at Opel Karl bliver billigere. Den stiger i stedet i pris.

Der kommer ikke en større bilpark på grund af den nye aftale om registreringsafgift, som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti. I stedet er der udsigt til en fornyelse af bilparken, som derved kan blive mere sikker og miljøvenlig.

Sådan lyder prognosen fra bilbranchen og Skatteministeriet efter torsdagens forlig.

De nye bilafgifter gør en række lidt større bilmodeller mere økonomisk overkommelige for familier, der gerne vil udskifte deres eksisterende bil med en ny. Men det bliver ikke lettere at komme ind på bilmarkedet for kunder, der bare vil have en så billig bil som muligt.

I bilist-organisationen FDM hæfter man sig ved, at de små mikro-biler stiger relativt meget.

»Nogle af de billigste biler vil stige med op til 8.000 kroner, og det er ganske meget, når vi snakker om biler til omkring 100.000 kroner. Væksten i bilsalget har i høj grad i de seneste år været baseret på de mindste biler. Med de nye afgifter har man målrettet afgiftslempelsen mod de lidt større biler, som også kører langt på literen. Så man kan håbe, at mange familier, der kører rundt i en 6-7 år gammel bil, skifter til en ny. Vi tror på, at vi får en mere sikker og mere milljøvenlig bilpark«, siger Torben Lund Kudsk, afdelingsleder i FDM.

Hos De Danske Bilimportører er holdningen på samme linje:

»Vi tror, at der vil være nogle, der går ud og køber en ny bil, hvad de ellers ikke ville have gjort. Desuden tror vi, at mange vil skifte deres brugte bil ud med en ny«, siger Gunni Mikkelsen, administrerende direktør, De Danske Bilimportører.

Den samme vurdering af bilparkens størrelse kommer fra Skatteministeriet.

»De initiativer i omlægningen af bilafgifterne, som får virkning i 2017 og 2018, vil kun i meget begrænset omfang påvirke antallet af solgte personbiler, som omtrent vil være uændret«, oplyser ministeriet i en mail til Politiken.

»Initiativerne ventes derimod at flytte salget over mod større og mere trafiksikre biler«, hedder det videre i mailen.

Selve lovforslaget bliver præsenteret ved Folketingets åbning i oktober, og her vil det mere præcist fremgå af bemærkningerne, hvilke konsekvenser ændringen af bilafgifterne har.

Høj sikkerhed giver rabat

Den nye aftale betyder, at biler får et fradrag på 8.000 kroner i afgiften, hvis de har opnået topkarakter på fem stjerner i sikkerhedstest hos den uafhængige organisation Euro NCAP. Tidligere var fradraget på 2.000 kroner.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Torben Lund Kudsk fra FDM er kritisk over for brugen af stjernekarakteren i forbindelse med registreringsafgift:

»Euro NCAP-testen er et glimrende værktøj til at presse bilmærkerne til at lave mere sikre biler, men det er ikke et godt værktøj til at regulere registreringsafgift. Euro NCAP har et system, hvor kravene til at opnå fem stjerner ændres næsten fra år til år«, siger Torben Lund Kudsk. FDM er med i arbejdet i Euro NCAP.

»Hvis man ser på to biler, kan det betyde, at den mindst sikre bil får et fradrag på 8.000 kroner, fordi den er testet til fem stjerner for en del år siden, hvor kravene var lempeligere end i dag. Omvendt har man så en nyere bil, der er faktuelt mere sikker, men den får ikke fradraget, for den er testet under nye, skrappere forhold, som ikke har givet bilen fem stjerner«, uddyber Torben Kudsk Lund.

Det er ikke obligatorisk for alle nye biler at blive testet af Euro NCAP. Derfor står mange biler uden karakter, og de får derfor intet fradrag. Blandt mange bilmodeller er det kun enkelte varianter, der har været testet, og den samme bilmodel kan have forskellige karakterer, alt efter hvor meget sikkerhedsudstyr, der er stoppet i den enkelte version.

Mikrobilen Opel Karl bliver dyrere

En af de mikrobiler, der stiger i pris, er Opel Karl. Den blev testet af Euro NCAP i 2015, hvor den fik fire stjerner. Derfor får den intet fradrag. VW Up blev testet til fem stjerner i 2011, så den får fradraget på 8.000 kroner og ligger næsten uændret på en pris på 111.000 kroner.

Hos det japanske bilmærke Toyota er der glæde over ændringerne, for de nye afgifter gør hybridbiler, som kører på el og benzin, billigere. Toyota er det bilmærke i Danmark, der har flest hybridbiler på programmet:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg har en tro på, at det vil øge salget. Vi forventer, at nogle kan være fristet af benzin- eller dieselbiler hos konkurrenterne, men nu ser de måske, at det kan give mening at købe en hybridbil«, siger Anders Tystrup, pressechef hos Toyota, der har skåret kraftigt ned på udvalget af dieselbiler i sit eget program for at satse på hybridbiler.

Fredag først på eftermiddagen var det ikke lykkedes for Politiken at finde komplet nye prislister hos bilmærkerne. Vi har talt med flere af bilmærkerne, og meldingen lyder, at prislisterne nok er klar mandag eller i hvert fald i løbet af næste uge.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden