Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Casper Dalhoff
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk Folkeparti: »Elbiler har slet ikke været en del af det her, og vi har ikke selv budt ind med det«

Den nye bilafgift går helt uden om elbiler, mener kritikere. Det er bevidst, siger Dansk Folkeparti.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Havde Dansk Folkeparti fået sin vilje, ville den aftale, der i går landede om sænkning af registreringsafgiften, have været mere grøn og mere sikkerhedsvenlig ved at basere sig på bilens miljøhensyn og sikkerhed i stedet for på bilens værdi.

Men sådan gik det ikke.

For selv om den nye aftale tager højde for miljøhensyn og sikkerhed, så øger den faktisk prisforskellen mellem benzinbiler og de miljøvenlige elbiler.

Det har fået både forskere, organisationer og branceforeninger til højlydt at kritisere aftalen for at gøre det endnu sværere at få elbiler på de danske veje.

Politiken har spurgt Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, der har siddet med ved forhandlingsbordet i Finansministeriet de sidste godt tre uger, hvorfor man ikke har forsøgt at forbedre vilkårene for elbiler med den nye aftale.

René Christensen, elbiler står ikke nævnt med ét ord i jeres nye aftale med regeringen om en ændring af registreringsafgifterne. Hvordan kan det være?

»Elbiler har slet ikke været en del af det her, og vi har ikke selv budt ind med det. Det skyldes, at vi ikke ønskede, at rammen (prisen, red.) for at nedsætte afgifterne skulle være så stor, som regeringen havde sat den til, så vi har ikke villet byde ind med fordyrende ting. Men det er ikke en modstand mod elbiler og hybridbiler. Vi har bare nogle andre ting, som vi gerne vil prioritere, herunder velfærd og ældreområdet. Og det her gør jo ikke elbilerne dyrere – de koster det samme i dag, som de gjorde i går«, siger René Christensen.

DF: Folk taler elbiler ned

Men når prisen på benzinbilerne falder mere end på elbilerne, giver det en større prisforskel, som eksperter og organisationer vurderer kan svække salget af elbiler?

»Helt ærligt, jeg synes, det er ærgerligt, at de siger det her, for jo flere gange folk siger, at elbiler er for dyre, des færre vil købe dem. Elbiler er dyre, fordi det er en ny teknologi, ikke fordi de er belagt med højere afgifter«.

Jo flere gange folk siger, at elbiler er for dyre, des færre vil købe dem

Til gengæld gør I forskellen mellem benzin- og elbiler større. Det er vel værre end at tale dem ned?

»Det er rigtigt, at når man sænker prisen på det ene, så bliver spændet selvfølgelig større, men ingen tvivl om, at elbilerne stadig har et udmærket klima at konkurrere i. Og jeg tror mere, man skal tale om det gode ved elbiler, end at de er langt, langt dyrere end de andre, hvis man vil have folk til at købe dem«.

DF: CO2-udledningen stiger ikke

Danmark har forpligtet sig til at nedbringe CO2-udledningen frem mod 2030, og lige nu stiger den. Hvad vil I gøre ved det, hvis det ikke skal ske via flere elbiler?

»Vi har lavet en beregning på, hvad de nye afgifter betyder for CO2-udledningen, som viser, at den bliver neutral. Det skyldes, at man får flere biler, men de er mere brændstoføkonomiske, så det går lige op«.

Men på længere sigt skal udledningen vel ikke gå lige op – den skal falde?

»Det tror jeg også, vi har været med til med den her aftale. Vi fremmer, at folk køber de større biler. Mange af de små biler har teknik, som er 5-6 år gammel. Skal man have den nyeste teknik, skal man op i Ford Mondeo-klassen. Det vil flere kunne komme nu«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der kommer ikke flere aftaler ...

I har ikke fået så meget miljøvenlighed ind i aftalen, som I gerne ville. Er I klar til at lave en delaftale inden et nyt valg, som forbedrer vilkårene for elbiler?

»Nej, ikke umiddelbart. Vi skal have ro på bilmarkedet nu. Og så vil jeg også gerne sige til det med elbiler: De helt små elbiler er der nul registreringsafgift på. Hvordan skulle man så kunne sætte den længere ned, hvis den er på nul?«, spørger René Christensen med henvisning til aftalen om at afgiftsfritage elbiler. En aftale, som blandt andre Dansk Folkeparti har stemt for gradvist at afskaffe, så alle elbiler i 2022 skal betale fuld registreringsafgift.

Bilafgifter er ikke noget, man taler om, bilafgifter er noget, man gør

Den fritagelse udløber jo i 2022?

»Jaja, men er den nul, eller er den ikke nul? Den er nul«.

Men den udløber om fire år.

»Men så opfordrer man også folk til at hamstre en elbil nu. Det må da være en tilskyndelse om noget«.

... heller ikke efter et valg

Torsdag eftermiddag, inden regeringen og Dansk Folkeparti havde indgået en aftale, tilbød Socialdemokratiet og resten af oppositionen at stemme for Dansk Folkepartis model for registreringsafgift, så de ikke var nødt til at gå på kompromis i en aftale med regeringen.

Men Dansk Folkeparti afslog og lavede i stedet en aftale med regeringen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

René Christensen, hvis Socialdemokratiet kommer i regering efter et valg og tilbyder at lave en ny aftale om registreringsafgift, som ligner jeres model, er I så klar til det?

»Nej. Vi har lavet en aftale om bilafgifter nu, som bliver implementeret frem til 2025, og nu skal der være ro omkring bilafgifter. Ellers laver vi det samme, som Liberal Alliance gør, at bilafgifter altid er i spil. Og bilafgifter skal ikke altid være i spil. Bilafgifter er ikke noget, man taler om, bilafgifter er noget, man gør«, siger Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden