Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mie Brinkmann
Foto: Mie Brinkmann

Danske skove - her i Odsherred - skal optage mere C02.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regeringens klimaplan handler mest om regnemodeller - ikke ny politik

Regeringens klimaudspil sigter mod at reducere CO2-indholdet i atmosfæren med mere end 30 millioner ton.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis regeringens klimaudspil bliver vedtaget, som det bliver fremlagt tirsdag formiddag, vil Danmark være godt på vej mod at opfylde sine klimaforpligtelser over for EU.

Udspillet sigter mod at opnå en reduktion på lige knap 32 millioner ton CO2 i atmosfæren.

Det skal ses i sammenhæng med det forventede EU-krav om en reduktion på mellem 32 og 37 millioner ton.

To tredjedele af reduktionen hentes imidlertid via beregninger, der ikke umiddelbart er forbundet med ændrede politikker eller regler.

Således står ændringen i det forventede CO2-optag på landbrugsjord og skovarealer for 12,9 millioner ton.

Det beregnes ud fra den såkaldte LULUCF-mekanisme. LULUCF står for Land Use, Land Use Change and Forestry. Det er en regnemodel, der forsøger at give et bud på, hvor meget CO2 der bindes i jorden, blandt andet som følge af planternes optag.

På samme måde er det regeringens hensigt at annullere CO2-kvoter med et sammenlagt omfang på 8 millioner ton.

Det er besparelser, der er opnået i kraft af den grønne omstilling i blandt andet energisektoren. De besparelser har man lov til at overføre i beregningen af klimamålene.

Filosofien er, at når man tager otte millioner kvoter ud af markedet, vil det hæve prisen på kvoter og gøre det dyrere at udlede CO2.

Regeringens målsætning om, at der skal være én million elbiler i Danmark i 2030 bidrager ifølge beregningerne i udspillet til en effekt på mellem 3 og 4 millioner ton.

På samme måde vil målsætningen om grønne busser i den offentlige transport bidrage med 1,5 millioner ton færre CO2.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden