0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

De Radikale og blå partier fuldender stort elbils-pres på regeringen

Kravet om en million grønne biler i 2030 spænder nu bredt i Folketinget efter alliance med R, V og K.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Valdemar Ren
Foto: Valdemar Ren
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Presset på regeringen for at sikre, at der i 2030 er en million grønne biler på de danske veje, kommer nu fra begge sider af Folketinget. Venstre, De Konservative og De Radikale er nemlig gået sammen for at føre regeringens hånd.

Det skriver Berlingske tirsdag aften. De Radikales politiske leder, Sofie Carsten Nielsen, uddyber:

»Det skal være billigere at vælge grønt end at vælge sort. Det er centralt for den grønne omstilling. Transporten står for en tredjedel af den samlede udledning, så vi skal tage fat«.

»Ikke bare med små justeringer, som regeringen lægger op til. Det er muligt, hvis man vil prioritere det. Det viser vi nu sammen med Venstre og Konservative, at vi er«, siger Sofie Carsten Nielsen.

Regeringen har spillet ud med 500.000 elbiler

Regeringen lagde først op til, at målsætningen skal være 500.000 grønne biler, hvilket dækker over elbiler og hybridbiler. Ifølge et notat, Ritzau har set, lægger regeringen nu op til 600.000.

»Med grønne skattelettelser og med hurtigere udbygning af ladestandere, så mener vi, at vi skal fastholde ambitionen om en million grønne biler«, siger Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen.

Eldrup-kommissionen, der har analyseret mulighederne for at få flere grønne biler på vejene, konkluderede, at det vil koste et anseeligt milliardbeløb at nå en million grønne biler.

»Regeringen må regne på, hvad det vil koste at nå en million grønne biler. Og det kommer jo også an på, hvilke forudsætninger«, man lægger ind.

»Vi siger bare, at vi er villige til det. Og at vi gerne vil sætte råderum af og lave andre finansieringstiltag. Jeg er med på, at aftalen skal favne, så vi er klar til at forhandle«, siger Sofie Carsten Nielsen.

Blandt finansieringsforslagene er en effektivisering af jobcentrene og lettere adgang for udenlandsk arbejdskraft.

Og så skal statens samlede indtægter fra skatter og afgifter på biler falde. Fokus har ellers tidligere været på, at statens indtægter skulle fastholdes.

»Vi bliver nødt til at sikre, at vi når i mål med den grønne omstilling. Også transportsektoren, der er en ganske stor del af den samlede udledning«.

»Det skal selvfølgeligt ske på en økonomisk ansvarlig måde. Derfor skal vi også evaluere på udviklingen i 2025«, siger Venstres formand.

SF er betænkelig ved forslaget

Hos SF er klimaordfører Signe Munk noget loren ved, at en omstilling til elbiler skal finansieres med økonomisk råderum og lettere adgang for udenlandsk arbejdskraft.

»Det er ærgerligt, at De Radikale forlader tanken om, at det er forureneren, der skal betale. Nu er det velfærd, penge til Arnes pension og lønpres, der betale«.

»Ambitionen er jo rigtigt, men for os at se skal den nås via højere afgifter på de sorte biler og ikke ved at lave et stort hul i velfærdskassen«, siger hun.

Skatteminister Morten Bødskov (S) siger til TV2 News:

»Når man kommer med sådan et forslag her, skylder man at fortælle danskerne, om det er velfærden eller danskerne, der skal betale regningen«, siger han.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Madsen & Magten

  • Madsen & Magten

    Madsen & Magten: Vi er gået på juleferie
    Madsen & Magten: Vi er gået på juleferie

    Henter…

    Du ønskes en glædelig jul fra Madsen & Magten. Vi er gået på juleferie, men vender tilbage i 2021 med en masse nyt, og gammelt, om dansk politik.

  • Finn Frandsen

    Madsen & Magten

    Madsen & Magten: Alle taler om Støjberg
    Madsen & Magten: Alle taler om Støjberg

    Henter…

    I dag kan du høre en hel udsendelse om Inger Støjberg og Instrukskommissionen. Det kan ikke være meget anderledes, når en af landets mest markante politikere bliver beskyldt for at bryde loven som minister og lyve for offentligheden og Folketinget. For det var i runde træk konklusionen, da Instrukskommissionen mandag afleverede sin første rapport.

    Vi lægger ud med at tale om Støjbergs risiko for at ende som anklaget i en rigsretssag.

    Hvordan endte hun der, og tør socialdemokraterne sætte hende på anklagebænken, når nu de selv er kommet til at aflive 17 millioner mink uden at have styr på paragrafferne? 

    Så laver vi en hurtig afstikker omkring Liberal Alliance, der pludselig dukkede op i nyhedsstrømmen med en melding om, at de er klar til at rejse en rigsretssag mod Inger Støjberg.

    Partiet var ellers imod overhovedet at undersøge sagen om den ulovlige instruks, så hvad foregår der i partiet – og betyder det noget for samlede billede? Det har Kristian Madsen et bud på.

    Og til sidst ser vi på Inger Støjbergs eget parti. For på en eller anden måde virkede det som om, Instrukskommissionens rapport kom bag Venstre. Og igen fik udstillet hendes formand Jakob Ellemann-Jensen som en svag leder.

  • Philip Davali/Ritzau Scanpix

    I dette afsnit skal det handle om mandagens pressemøde, hvor Mette Frederiksen rullede en bølge af corona-stramninger ud og pludselig lignede den statsminister, vi lærte at kende i marts. Så er alt godt igen for regeringen? Hvad gør en klog Ellemann nu? Og hvordan kan det være, at Mette Frederiksen slipper så godt afsted med ikke at svare på mediernes spørgsmål?

    Vi kommer heller ikke udenom finansloven og det gavehumør, Nicolai Wammen tilsyneladende er i. Men hvor kommer alle pengene fra? Og hvorfor sidder ikke alle partier med rundt om træet?

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden