Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

FV 2015

Dobbelt så mange googler 'Helle Thorning' som 'Lars Løkke'

Møgsagerne sniger sig ind på Venstre-formanden. Men for 200.000 kroner kan de forsvinde.

FV 2015

Siden valgudskrivelsen tirsdag har næsten dobbelt så mange danskere googlet 'Helle Thorning-Schmidt' som 'Lars Løkke Rasmussen'.

Det viser tal fra søgemaskinen Googles database.

Og ja, der er taget højde for de utallige stavemåder - Lars Lykke, eksempelvis.

Google oplyser af sikkerhedshensyn ikke de præcise tal på, hvor mange der har googlet hvad.

Møgsager gør Løkke populær

Det er ikke kun i denne uge, at Helle Thorning (S) har været det mest populære søgeemne.

Kigger man på hele hendes periode som statsminister - fra september 2011 til i dag - har Thorning været den meste 'eftersøgte' af de to.

Kun tre gange har Lars Løkke (V) overgået Thorning: Under GGI-sagen, bilagssagerne og den endelige skæbnedag i Odense Kongrescenter, hvor Venstres hovedbestyrelse blev enig om at beholde ham som formand.

S's smædekampagne presser sig ind

Vælger Lars Løkke Rasmussen at google sig selv i dag, venter der en stribe af kedelige søgeresultater.

»3F: Lars Løkke snubler i fakta«, hedder én overskrift. Lidt længere nede: »S: Dårligt politisk håndværk af Lars Løkke« og »Dagens vælger: Hellere en fadøl med Lars Løkke«.

Ikke nok med det: I bunden af søgeresulaterne har Socialdemokraterne snedigt indrykket en annonce kamufleret som en artikel med overskriften 'Skal du betale regningen?' og teksten »Lars Løkke vil have nulvækst i det offentlige, så langt øjet rækker!«.

Ikke just optimalt for Venstre, når tusindvis af danskere dagligt googler sig klogere på landets to statsministerkandidater.

Venstre holder beløbene tæt

Alligevel er det »begrænset«, hvad Venstre gør for at få formanden til at tage sig bedre ud på Google, siger partisekretær Claus Richter.

»Vi har indrykket annoncer sådan, at der kommer noget op med Lars Løkke og Venstres politik, når man søger efter os. Det gør vi normalt ikke, men vi gør det under valgkampen«.

Claus Richter afviser, at Venstre benytter sig af annoncer lignende Socialdemokraternes 'Skal du betale regningen?'. Ligesom han afviser at fortælle, hvor mange penge partiet bruger på at indrykke annoncer.

LÆS MERE

Men et tweet fra i går fra Venstres digitale chef, Henrik Andersen, giver et praj:

»Hvad så @Spolitik - byder nu 3,65 kroner og I ligger stadig over på vores søgeord. Hvor meget bruger I?«

Det vil sige, at hver gang man klikker på Venstres link, koster det 3,64 kroner fra partiets valgbudget. Men det koster endnu mere for Socialdemokraterne at klikke på deres link.

LÆS MERE

For annonceplaceringerne på Google bliver udbudt som på en auktion.

Det vil sige, at den, der byder højeste, får den eftertragtede plads. Eneste krav til højstbydende er, at man er relevant for søgeordet. Altså kan Carlsberg ikke købe annonceplads på søgeord, der har med Folketingsvalget at gøre.

Men der findes også en anden mulighed, hvis man gerne vil tage sig bedre ud på Google.

For 100.000 kroners oprydning

Er man som politiker træt af at se den samme møghistorie blive ved med at dukke op, når man googler ham, kan man betale mellem 10.000 og 200.000 kroner - og se den forsvinde.

Det fortæller William Atak, der er direktør i en virksomhed, der hjælper private og virksomheder med at få et bedre image på nettet. Prisen varierer blandt andet efter, hvor stort et medie, der har bragt møghistorien.

LÆS MERE

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Først og fremmest skal man forsøge at få det givne medie til at fjerne indholdet. Duer det ikke, kan vi hjælpe med at få skubbet neutralt eller positivt indhold længere frem i søgeresultaterne, så det er noget af det første, man ser«, siger han.

Det kan man eksempelvis gøre ved at oprette profiler på sociale medier som eksempelvis LinkedIn, da Google vægter den slags højt i sine søgninger. Hensigten er da, at LinkedIn-profilen tager møghistoriens plads på side 1.

Betale til at snavse de andre partier til

Problemet med denne løsning er, at Google vægter nyheder, specielt meget delte nyheder fra store medier, rigtigt højt.

Derfor er det umuligt at helgarderer sig mod møghistorier under en valgkamp, hvor medierne dagligt bringer negative historier. William Atak har da heller ikke nogen partier eller politiker som kunder ved dette valg.

LÆS MERE

Kan man som parti betale nogen til at skubbe negative historier frem ved et andets partis søgeresultater?

»Ja, det kan man godt. I allerhøjste grad. Jeg tror ikke, at der findes sådan noget i dansk politik - jeg håber det så sandeligt ikke. Men jeg ved, det sker i andre lande, hvor jeg hørt, at det er et helt organiseret arbejde«, siger William Atak.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce