Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tegning: Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Kommunalvalg

Politikerne bruger Facebook til at overvåge din færden

Flere partier bruger dybt private oplysninger indhentet af Facebook til at målrette annoncer, selv om de selv er imod internetovervågning.

Kommunalvalg

Når partier op til det kommende kommunalvalg forsøger at ramme deres vælgere, foregår en stor del af valgkampen på Facebook.

På det sociale medie kan de lokale politikere ved hjælp af Facebooks overvågning af, hvor brugerne bevæger sig, målrette deres annoncer til lige nøjagtigt de borgere, der bor i deres kommune.

Det sker på trods af, at flere af partierne er stærkt kritiske over for indsamling af persondata på internettet.

Et af partierne er Konservative, der blandt andet var modstander af daværende justitsminister Søren Pinds (V) ønske om at genindføre den såkaldte sessionslogning, der ville pålægge teleindustrien at indsamle oplysninger om danskernes færden på internettet til politiets brug.

»Systematisk overvågning af alle danskere, fordi enkelte ikke kan opføre sig ordentligt, er ganske enkelt ude af proportioner«, sagde Konservatives formand, Søren Pape Poulsen, dengang.

Alligevel mener partiets it-ordfører, Anders Johansson, at det er helt i orden, at for eksempel Konservative på Frederiksberg benytter sig af de oplysninger, som Facebook indsamler om danskerne, til at annoncere på Facebook.

»I lighed med alle andre, der markedsfører sig på de sociale medier, så synes jeg ikke, at der er noget forkert i, at partierne har de muligheder. Det, man skal være opmærksom på som bruger af Facebook, er, hvad man giver tilladelse til, så i sidste ende har man jo muligheden for at beskytte sig selv«, siger Anders Johansson, der dog medgiver, at der kan være behov for at se på en opstramning af reglerne.

Basalt set ved Facebook hele tiden, hvor du er henne

SF: Det burde ikke være muligt

Sammenligner man Facebooks indsamling af persondata med den indsamling af data, som V-regeringen ville genindføre med sessionslogningen, og som Konservative var imod, så er Facebooks indsamling faktisk langt mere indgribende, siger Jesper Lund, der er formand for It-Politisk Forening.

»De data, Facebook har liggende med lokationsregistrering, er meget mere omfattende, meget mere præcise og dermed også mere indgribende end dem, som teleselskaberne registrerede på statens vegne«, siger Jesper Lund.

Alligevel mener Anders Johansson fra Konservative ikke, at partiet har et forklaringsproblem, når man er imod sessionslogning, men køber facebookannoncer.

»Så længe det er inden for lovens rammer, og man selv har givet et oplyst tilsagn om det, så er det jo lige så vel, som at alle andre virksomheder markedsfører sig, at så har politiske partier også den mulighed«, siger han.

Når en valgannonce eller andet sponsoreret indhold dukker op i ens facebookfeed, kan man ved at klikke på knappen »Hvorfor ser jeg dette« få oplyst, hvilke oplysninger om en selv der er brugt til at målrette annoncen.

På alle de valgannoncer, som Politiken har gennemgået, står der blandt andet, at det er baseret på oplysninger fra »din mobilenhed« og på »hvor du har oprettet forbindelse til internettet«.

»Det betyder lokationsregistrering«, forklarer Jesper Lund, It-Politisk Forening

»Facebook-appen på din telefon har adgang til lokationssystemet på din mobiltelefon, som fungerer ved hjælp af gps, wi-fi-oplysninger og mobilmaster. Så basalt set ved Facebook hele tiden, hvor du er henne, hvis du har appen installeret på din telefon«, fortsætter han.

Det er de informationer, partierne køber, når de annoncerer på Facebook.

Også SF er kritiske over for indsamling af persondata på internettet, selv om partiet selv bruger de private oplysninger i deres valgkamp.

Partiets it-ordfører, Lisbeth Bech Poulsen, forsvarer det med, at man i sidste ende må »bruge de oplysninger, som folk siger ja til at dele« – men hun anerkender, at indsamlingen er gået for vidt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun mener derfor, at loven skal laves om, så man kun kan målrette annoncer til en bestemt del af landet, hvis folk selv har opgivet, hvor de bor – ikke på baggrund af informationer om deres færden.

»Vi er interesserede i nogle stamdata om, hvor folk bor, og måske også hvilken type uddannelsesinstitution de går på, men ikke at overvåge hvert et skridt«, siger Lisbeth Bech Poulsen.

Men i dag rammer I jo både folk ud fra, at de selv har skrevet, hvor de bor, og ud fra, hvad Facebook ved om deres færden?

»Og det er der, hvor vi synes, at det skal laves om«, siger Lisbeth Bech Poulsen og bemærker, at hun ikke ved, om man i dag kan fravælge at købe Facebooks lokationsoplysninger.

Men hvis man kunne det, vil I så gøre det?

»Ja. Det er i hvert fald min politiske holdning«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce