HJÆLP. Livslinjen har de sidste 20 år  uddannet og ansat mere end 1.000 frivillige.
Foto: LARS JUST (arkiv()

HJÆLP. Livslinjen har de sidste 20 år uddannet og ansat mere end 1.000 frivillige.

Samfund

Finansloven lukker selvmordslinje i nattetimerne

Frivillige frygter konsekvenserne, hvis 'Livslinien' bliver nattelukket

Samfund

»Du vil gerne begå selvmord?«.

I telefonrøret kan man høre en pige, der hyperventilerer. Hun trækker vejret hurtigt og ukontrolleret.

»Lad os trække vejret sammen«, siger den sorthårede frivillige, der sidder med et headset på og en telefon i hånden. Pigen i den anden ende, er endnu ikke teenager.

Der bliver et kort øjeblik stille i den anden ende af røret, mens den frivillige suger luft ind i næsen og puster det ud gennem munden.

»Hjalp det? Det var godt«, siger kvinden.

Det er okay. Bare græd. Jeg er lige her i den anden ende

Et urs visere tikker sig gennem natten på væggen i det lille samtalerum.

»Det er okay. Bare græd. Jeg er lige her i den anden ende«, siger den frivillige.

Lukning af natterådgivningen

5.000. Så mange opkald forventede Livslinien at modtage om året fra mennesker med selvmordstanker i nattetimerne.

Men fra starten af 2016 vil selvmordstruede ikke længere kunne ringe på nummeret og modtage rådgivning.

Det bliver konsekvensen, hvis regeringens forslag til Finansloven 2016 gennemføres, hvor den ellers bevilligede støtte på fire millioner til Livsliniens natteåbning fjernes. Uden bevillingen bliver Livslinien nødt til at lukke telefonerne ned om natten fra starten af næste år.

Det er et tomrum, som stifter og bestyrelsesformand for Livslinien, Morten Thomsen, frygter konsekvenserne af.

»Om natten kumulerer angst, stoffer og alkohol ofte, og det sætter selvmordstruede i en særligt skrøbelig situation. Hvis de ikke kan ringe til os, kommer det til at koste menneskeliv«, siger Morten Thomsen.

Samtaler om selvmord

Samtalen med den unge pige på telefonen er et af de mange opkald, som Livslinien modtog i nat.

Opkaldene varer som regel mellem ti minutter og én time, og selvom alder, køn og baggrund på dem, der ringer, varierer, så er samtaleemnet det samme.

I 90 procent af tilfældene handler opkaldet om selvmord. I 58 procent af opkaldene har den, der ringer, selvmordstanker.

Det viser en rapport, som Deloitte står bag, og som blev igangsat i maj 2015 for at evaluere betydningen af Livsliniens nattearbejde for selvmordstruede danskere.

Om natten kumulerer angst, stoffer og alkohol ofte, og det sætter selvmordstruede i en særligt skrøbelig situation. Hvis de ikke kan ringe til os, kommer det til at koste menneskeliv

»Overordnet set viser evalueringen, at den udvidede åbningstid betyder, at Livslinien i højere grad er i stand til at hjælpe selvmordstruede danskere, idet der gennemføres flere rådgivningssamtaler end forud for den udvidede åbningstid, og idet samtalerne opfylder et særligt behov hos brugerne for rådgivning i nattetimerne, hvor andre selvmordsforebyggende tilbud har lukket«, står der i evalueringen.

I Livsliniens lokaler er kimen af telefoner konstant. Det er blevet de små timer på natten, og de to frivillige, som i dag bemander telefonerne, sidder i hver deres samtalerum bag glasruderne og snakker om selvmord.

De to kvinder er en del af et hold af 240 frivillige, som alle har erfaring indenfor sundhedsvæsenet.

Annulleret bevilling

De frivillige er chokeret over lukningen af natteåbningen.

»Vi kan kun gisne om, hvad der sker, hvis vi lukker helt om natten. Men det har jeg faktisk ikke lyst til at tænke på«, siger den ene frivillige, mens telefonen i hendes hånd endnu engang afbryder med en høj kimen.

Livslinien fik i Finansloven 2015 bevilliget en støtte på fire millioner af den daværende regering, SF og Enhedslisten, som skulle starte fra januar 2016, hvis den før omtalte evaluering var tilfredsstillende.

Pengene skulle sikre natteåbningen af Livslinien fra 2016-2018, hvor de private fondsmidler, som Livslinien nu bruger på natteåbningen, vil være brugt op.

Men i regeringens forslag til Finansloven for 2016 er de penge skåret væk.

Sundheds-og ældreminister Sophie Løhde (V) har ikke forholdt sig til fjernelsen af de fire millioner fra forslaget til Finansloven 2016, men henviser til statsstøtten af fondens daglige drift.

»Livslinien, der er en selvejende institution, får årligt cirka 6 millioner kroner fra Social- og Indenrigsministeriet, og den bevilling har regeringen i finanslovsforslaget lagt op til skal fortsætte til næste år. Der er altså penge til, at Livslinien kan fortsætte sit arbejde«, skriver hun i en mail til Politiken.

Rekruttering af frivillige om natten

De seks millioner, Livslinien i fremtiden vil blive ved med at få fra regeringen, dækker over 12 timers rådgivning om dagen ifølge Livsliniens bestyrelse.

Men det er ikke nok til at drive natterådgivningen, der siden opstarten i begyndelsen af 2014 har været støttet af private fonde.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De ekstra penge skulle have været brugt på at give nattevagterne et honorar for deres arbejde. Det kommer i kølvandet på, at det har været svært for bestyrelsen at rekruttere frivillige til nattetimerne, da de ofte arbejder eller studerer i dagstimerne.

Sophie Løhde opfordrer Livslinien til igen at søge fonde:

Prøv at lukke øjnene og slap helt af. Og så hold telefonen tæt på dig, så du kan ringe igen. Vi lukker først i morgen tidlig

»Tidligere har Livslinien været dygtige til at få støtte fra blandt andet private fonde, og det kan vel ikke afvises, at man også i fremtiden kan få midler fra fonde og andre til støtte for Livsliniens arbejde«, skriver hun.

Men det kan ikke lade sig gøre, fastslår direktør hos Livslinien, Jeppe Kristen Toft.

»De penge, vi har fået, var til opstarten af natteåbningen. Ikke til driften. Hvis der var nogle fonde, vi kunne søge til driften af nattetelefonerne, ville vi søge dem. Men dem har vi ikke fundet, og uden bevillingen bliver vi derfor nødt til at lukke telefonerne«, siger han.

Anderledes opkald om natten

På en kommode i kaffestuen står der fire grå telefoner på stribe. De lyser grønt og ringer højlydt. Konstant.

Imens sidder den ene af nattens to frivillige og udfylder den obligatoriske evaluering af en samtale. Hun er ny i nattevagterne og er overrasket over opkaldenes karakter.

»Sidste uge havde jeg to akutopkald på én nat«, fortæller hun.

»Det ene var fra en teenagepige, der var klar med en kniv til at skære i sig selv. Hvis det ikke virkede, ville hun tage piller. Den anden var også en ung pige, der havde taget piller«, siger hun.

Den første pige lagde pludseligt røret på midt i samtalen. Den frivillige formåede at få den anden pige til at vække sine forældre og køre hende på skadestuen.

Undersøgelsen fra Deloitte viser, at om natten kommer en større andel af henvendelserne fra unge kvinder end i dagstimerne.

Ligeledes konkluderer undersøgelsen, at en større andel af henvendelserne foretages af personer, som tidligere har haft selvmordstanker, forsøgt at begå selvmordsforsøg eller har selvskadende adfærd.

Siden onsdag har 6.000 skrevet under mod lukningen af telefonlinjen om natten.

Telefoner, der altid ringer

Pigen i røret er blevet stille, og den eneste lyd i glasrummet er visernes vandring på uret.

»Ja, prøv at lukke øjnene og slap helt af. Og så hold telefonen tæt på dig, så du kan ringe igen. Vi lukker først i morgen tidlig«, siger den sorthårede frivillige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Pigen svarer lavmeldt i telefonen.

»Det lover jeg. Vi er lige her. Du kan bare ringe til os«, siger den sorthårede kvinde.

Telefonsamtalen er slut. Få sekunder efter lyser telefonen i den frivilliges hånd igen. Den begynder at blinke grønt og ringe højlydt.

Hun tager den.

»Det er Livslinien, godaften«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce