Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Maud Lervik
Foto: Maud Lervik

Når Shuaib Asghar kommer på akutmodtagelsen i Hvidovre, får han en farve. Den gives, efter hvor syg han er. Han har nyresten og får farven gul. Det betyder, at sygere patienter kan springe køen over.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi gør, hvad vi kan, men nogle patienter kan vente i otte timer

Politiken har besøgt Hvidovre Hospital, hvor nogle patienter gror fast i venteværelset, mens andre fiser fluks forbi.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Matilde Watson på 17 år holder et stykke køkkenrulle for panden. Hun har fået en flænge, og blodet er fosset ned til kæben. Hendes far holder pigens arm over sin skulder og finder en stol til hende. Fortsætter forpustet til receptionen. Springer køen over.

»Undskyld, min datter er kommet til skade«, siger 43-årige Stewart Watson.

»Bare rolig, vi har ventet jer«, siger receptionisten.

Vi er på Hvidovre Hospitals akutmodtagelse, tidligere kendt som skadestuen. Patienterne ankommer på tre måder: Med ambulance, møder selv op eller bliver henvist af akuttelefonen 1813.

Matilde Watson har som mange andre været i kontakt med 1813. Hun er blevet henvist til Hvidovre Hospital. Derfor ved receptionisten, at hun kommer.

Efter at hun er registreret i receptionen, begynder stopuret for, hvor længe hun skal vente på at blive behandlet. Bag venteværelsets vægge dukker hendes navn op på en skærm. Det sker i kommandocentralen, der er et kontor med ni computere og telefoner, der flere gange hvert minut giver lyd fra sig. Her sidder sygeplejersken Pia Gylling Tønnesen.

»Jeg er tovholder, jeg skal have styr på alt, hvad der sker. Men også alt, hvad der vil ske«, siger hun.

Fire fladskærme på væggen viser, hvem der vil ankomme med ambulance, og hvem der sidder i venteværelset. Dagens patienter har bl.a. fået flåtbid, er faldet på cykel, har mavesmerter, flænger, nyresten, hjernerystelse og hoftesmerter.

Patienterne er i en kø, men hvis der kommer en alvorligt syg patient, rykker vi rundt på patienterne

System for de sygeste

Hvidovre Hospital er et af sygehusene i Region Hovedstaden, der er gået over til it-systemet Sundhedsplatformen.

I år forventer akutmodtagelsen at modtage 55.000 patienter. Sidste år i maj lå deres gennemsnitlige ventetid på 55,6 minutter. Men it-systemet gør, at personalet bruger mere tid på at dokumentere patienternes vej gennem sundhedsvæsenet. Derfor vurderer akutmodtagelsen, at patienterne venter længere. Det vurderer i alt 6 af 10 akutmodtagelser i en rundspørge, Politiken har foretaget.

Maud Lervik
Foto: Maud Lervik

Når Shuaib Asghar kommer på akutmodtagelsen i Hvidovre, får han en farve. Den gives, efter hvor syg han er. Han har nyresten og får farven gul. Det betyder, at sygere patienter kan springe køen over.

Den øgede ventetid rammer ikke de sygeste patienter. På Hvidovre Hospital har de et ’forlommesystem’, og i kommandocentralen ligger en mappe, der viser, hvordan forlommen fungerer.

Der står, hvad sygeplejerskerne skal kigge efter, når patienterne oplever symptomer. Fem farver – rød, orange, gul, grøn og blå – udgør alvorsgraden.

»Det er ikke som at trække et nummer hos bageren«, siger ledende overlæge Christian Rasmussen:

»Patienterne er i en kø, men hvis der kommer en alvorligt syg patient, rykker vi rundt på patienterne. De blå og grønne patienter vil ofte vente længere på at blive tilset«.

I kommandocentralen holder personalet øje med 23-årige Shuaib Asghar, der er en gul patient. Han sidder på stue 7 med sin forlovede og hoster.

»Jeg fik et nyrestensanfald i går, det er fjerde gang på to dage, at jeg er på sygehuset«, siger han.

Nyresten er en sygdom, hvor stoffer, som normalt findes i urinen, udfældes og danner sten. Stenen kan sætte sig fast i urinlederen og give voldsomme smerter. Når Shuaib Asghar beskriver, hvor sygdommen befinder sig på en smerteskala fra 1 til 10, er det op til et 9-tal.

Shuaib Asghar kigger på et ur over stuens dørkam. 10 minutter bliver til 50 minutter. Imens beslutter sygeplejerskerne inde på kommandocentralen, at han må vente længere. En ældre kvinde er kommet ind på en båre. Hun er faldet, har slået hoften og får en forlomme.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kaldt for so og kælling

Når sygeplejerskerne skal forklare, at patienterne må vente længere, vil de være så ærlige som muligt.

»Vi siger, at vi er kede af, at patienten skal vente længere. Vi fortæller, hvad der er foregået. Men det er svært at overholde ventetiderne. Vi gør, hvad vi kan, men nogle patienter kan vente i otte timer«, siger Pia Gylling Tønnesen.

I venteværelset brokker nogle patienter sig. Men ingen ender med at kalde Pia Gylling Tønnesen for en so eller en kælling, som hun har oplevet. Også Shuaib Asghar tager det roligt.

Maud Lervik
Foto: Maud Lervik

»Da jeg fik en tid af 1813, vidste jeg godt, at det var tidspunktet, hvor jeg skulle møde op. Men det betyder ikke, at lægerne kan hjælpe mig med det samme. Det er okay, at jeg skal vente, men jeg vil helst have hjælp med det samme«, siger han.

Efter at han har været halvanden time på sygehuset, får han en ærgerlig besked.

»Jeg er ked af at skulle sige det«, siger reservelægen Camilla Boesen og forklarer, at 1813 har henvist Shuaib Asghar til Hvidovre, men at han skulle have været sendt til Herlev. Der kan den urologiske afdeling behandle ham.

»Det er synd for dig, at du har været på flere forskellige sygehuse i de sidste par dage«, siger hun.

Shuaib Asghar forlader stuen med retning mod Herlev Hospital. Da han går ned ad gangen, ser han sig tilbage. Over dørkarmen til stue 7 er der en lampe. Før lyste den rød, nu er lyset væk. Stuen er ledig.

Stemningen er mere opmuntrende på en stue, hvor en sygeplejerske ser på 3-årige Marco. Han legede med sin far, Kenneth Testrup, men bankede hovedet ind i en bordkant. Barnet har fået en skramme i panden.

»Skal du have et plaster på?«, siger sygeplejersken til barnet, der nikker.

Bagefter kigger Marco på sin tøjdyrskrokodille.

»Vil du give ham et plaster på?«, siger sygeplejersken til Marco, der sætter et plaster på krokodillens mave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I midten af lokalet er et gardin. På den anden side sidder Matilde Watson med flængen i panden. Ulykken skete i Netto, da hun med en ven kæmpede om, hvem der først ville finde en piskefløde.

»Er der noget galt med din næse? Hvad med din pande«, spørger sygeplejersken, der limer flængen.

Siden Matilde Watson kom ind, er der gået 20 minutter. Shuaib Asghar ventede halvanden time.

Nu har de begge forladt akutmodtagelsen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden