Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Maud Lervik
Foto: Maud Lervik

Patient tilses på Hvidovre Hospitals akutmodtagelse.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regionsdirektør: »Det er en dum situation, som vi er i, og vi skal have det løst rigtig, rigtig hurtigt«

De fleste akutmodtagelser har intet overblik over ventetiderne, erkender regionsdirektør Hjalte Aaberg, der lover, at problemet er løst i august.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regionsdirektør Hjalte Aaberg, hvad synes du om, at personalet på den centrale hovedindgang til et hospital, akutmodtagelsen, ikke kender ventetiderne for egne patienter?

»Akutmodtagelsen har en utrolig central funktion på vores hospitaler, så det er naturligvis vigtigt, at både medarbejderne, hospitalsledelsen og regionen kender ventetiderne på alle vores akutmodtagelser. Både så afdelingen kan styres ordentligt og af hensyn til patienterne. Det skal fungere. Men i praksis bliver patienterne jo heldigvis behandlet, de kommer til og bliver taget i den rigtige rækkefølge. Så problemet er ikke større trods alt. Men det er en dum situation, som vi er i, og vi skal have det løst rigtig, rigtig hurtigt, så akutmodtagelserne igen får de data, som de har brug for. Og som de heldigvis får igen snart«.

Vi står i en svær overgangssituation, fordi de fleste hospitaler med en akutmodtagelse inden for de seneste måneder er kommet på Sundhedsplatformen

De fleste af dine ledende medarbejdere på akutmodtagelserne fornemmer, at patienterne venter længere, end de plejer. Men de ved det ikke, for de kan ikke dokumentere det, da de data og overblikket, de normalt styrer deres afdeling præcist efter, er væk. Hvad er din kommentar?

»Det er da kritisk forstået på den måde, at vi har en klar ambition om, at det skulle være nemmere og bedre med Sundhedsplatformen end tidligere. Og det er det bestemt ikke lige nu på de fleste akutmodtagelser. Men det bliver det«.

Hvordan ?

»Vi står i en svær overgangssituation, fordi de fleste hospitaler med en akutmodtagelse inden for de seneste måneder er kommet på Sundhedsplatformen – Hvidovre, Amager, Bispebjerg, Frederiksberg og de tre akutmodtagelser tilknyttet Nordsjællands Hospital. Og de har rigtig nok ikke overblik over ventetiderne. Men både Herlev og Gentofte, der kom på Sundhedsplatformen først, har fundet ud af at få ventetider ud af systemet. Så det er altså ikke alle akutmodtagelser, der ikke kender ventetiderne. Og nu, eller i begyndelsen af august, forventer vi at levere meget detaljerede ventetidsinformationer fra Sundhedsplatformen for akutmodtagelserne til ledelserne. Så det er en overgangsudfordring. Heldigvis«.

Når Herlev og Gentofte har kunnet finde ud af at skaffe ventetidsdata, mens andre arbejder i blinde, hvorfor har I så fra regionens side ikke bare hjulpet de akutmodtagelser, der kæmper med jeres nye it-system?

»Ja, det er et godt spørgsmål, som jeg ikke kan give et godt svar på. Jeg hørte først om de her problemer forleden, da vores pressefolk sagde, at I havde denne her historie på vej. Når man ruller så stort et system ud, skal der gøres lokale erfaringer. Og det er vigtigt at melde dem ind, de konkrete erfaringer, så andre akutmodtagelser også kan få dem. Og det skal ikke være en kritik af nogen, men hospitalerne i implementeringsbølgerne er blevet stadig bedre til at tale med søsterafdelingerne og høre, hvad deres erfaringer er. Og hvordan man kan løse startproblemer«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men hvad vil I gøre for at løse problemerne?

»Ja, som sagt sender vi første bølge af ledelsesinformation ud i august om blandt andet ventetider i akutmodtagelserne. Det virker måske som ’hov, vi har pludseligt mistet overblikket’, men det er altså fordi så mange akutmodtagelser for nylig er kommet på Sundhedsplatformen. Og nu er vi ved at finde fælles løsninger på de problemer, som I beskriver fra vores akutmodtagelser. Og vi får flere data over ventetiderne, da Sundhedsplatformen opgør det mere nuanceret. Vi vil kunne se, hvor lang ventetiden er, fra man ringer 1813, til patienten ankommer i akutmodtagelsen, til man bliver behandlet, til der bliver taget blodprøver eller lignende. Vi får snart flere data. Men det fritager os ikke fra, at vi lige nu har mistet overblik over ventetiderne på akutmodtagelserne. Og det kan jeg da godt forstå er dødfrustrerende. Det ville have været dejligt, hvis alt med Sundhedsplatformen havde fungeret fra dag et. Det synes vi alle. Det her er da møgirriterende. Men sådan er det desværre, når man implementerer et enormt it-system, som det her er. Og det går heldigvis bedre og bedre. Vi er startet på en lang rejse«.

Har du stadig tillid til, at Sundhedsplatformen er den rigtige løsning?

»Ja. 100 procent«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden