0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sociale medier stjæler tid fra børns læring: Piger dropper bøgerne og chatter i stedet

En stor gruppe af piger læser ikke længere bøger jævnligt, viser ny undersøgelse. Eksperter giver sociale medier skylden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen/Polfoto
Arkivfoto: Peter Hove Olesen/Polfoto

Ny undersøgelse om børns læsevaner viser, at andelen af piger i 3.-6.klasse, der læser bøger næsten hver dag eller flere gange om ugen, er faldet med 9 procentpoint siden 2010.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Piger læser færre bøger i deres fritid, end de gjorde tidligere.

I 2010 var det 68 procent af pigerne i 3.-6. klasse, der læste bøger næsten hver dag eller flere gange om ugen, mens det i dag er 59 procent. Det viser en ny stor undersøgelse om læsevaner blandt børn, som er foretaget af det nationale videncenter Læremiddel.dk for tænketanken Fremtidens Biblioteker.

Pigerne bruger en del mere tid på de sociale medier, end drenge gør. Det samme gælder med blogs og sangtekster

Udviklingen er bekymrende, mener Jan Mejding, der er lektor og seniorforsker i læsning ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.

»Det betyder, at børn kan blive dårligere til at læse længere sammenhængende tekster. De får ikke den samme træning og bliver derfor ikke lige så gode eller lige så hurtige til det. Læsning er en færdighed, og som alle færdigheder skal det trænes. Og det er en vigtig færdighed, fordi det stadigvæk er en af de vigtigste informationsveje, vi har, når vi skal vide noget om verdens omkring os«, siger han.

Undersøgelsen viser, at piger fortsat læser mere end drenge, men at pigerne og drengenes læsevaner nærmer sig hinanden. I dag er det 52 procent af drengene, der læser næsten hver dag eller flere gange om ugen, hvilket er omtrent samme niveau som i 2010.

Sms’er kan ikke kompensere

Læseforsker og ph.d. i børns læsevaner Stine Reinholdt Hansen fra Læremiddel.dk under University College Lillebælt står i spidsen for undersøgelsen. Ifølge hende er det bemærkelsesværdigt, at piger læser mindre, mens drenge stort set ikke har ændret deres læseadfærd.

»Børn læser generelt mindre, hvilket vi havde forventet, den digitale udvikling taget i betragtning. Men det er overraskende, at det fald primært skyldes pigerne, og at lige præcis de har ændret vaner. For tidligere undersøgelser har vist, at piger altid har haft en markant større lyst til at læse end drenge«, siger hun. Stine Reinholdt Hansen peger på sociale medier som Facebook og Instagram som en af hovedforklaringerne.

»Sociale medier er en stor tidsrøver. Pigerne bruger en del mere tid på de sociale medier, end drenge gør. Det samme gælder med blogs og sangtekster«, siger hun.