0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den litterære verden kan åbne elevernes øjne

På Bellahøj Skole vil pigerne gerne læse mere i deres fritid, men mobiltelefonen stjæler deres tid, og det er svært at finde gode bøger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Vilma Bahne Jessen (yderst til venstre) går i 6. klasse og synes ligesom sine andre klassekammerater, at det er svært at finde spændende bøger. Derfor får hun ikke læst så meget i fritiden, som hun gerne ville.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hun knuger fire bøger tæt ind til sit bryst. Bøgerne er så tykke, at de er ved at smutte ud af hendes arme.

’Brødrene Løvehjerte’. ’Ronja Røverdatter’. ’Isfuglen’. ’Skammertegnet’.

Den lyshårede pige sidder på knæ på gulvet blandt bøger og bogreoler på Bellahøj Skoles bibliotek.

To af de bøger, hun har i armene, har hun allerede læst. De to andre vil hun gerne snart læse.

»Men jeg er allerede i gang med flere derhjemme, så det bliver ikke lige nu. For jeg læser allerede flere timer om dagen«, forklarer Nora Thit Jørgensen. Hun er 11 år gammel og elev i 6.b på Bellahøj Skole i det nordlige København. Og så er hun en af de læseglade piger i folkeskolen, der bliver færre og færre af.

Tal fra en ny stor undersøgelse af læsevaner blandt børn viser nemlig, at pigerne i 3.-6. klasse læser mindre i fritiden, end de gjorde tidligere. Hos drengene på samme klassetrin er læsevanerne stort set uændrede.

I et hjørne af biblioteket ligger der en stak store røde puder på gulvet. På en af dem sidder en af Noras klassekammerater, selv om hun sjældent kommer på biblioteket.

»Det er måske flere måneder siden, jeg sidst har læst. Måske har jeg gloet i en for nylig, men sådan for alvor læst? Det er lang tid siden«, siger hun.

»Bøger er kedelige, og jeg er for doven«.

I stedet bruger hun sin