Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Cyklistforbundet er kommet med fire nye politiske forslag. De foreslår blandt andet et særligt skattefradrag for cyklister.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skattefradrag skal lokke flere op på cyklen

Forholdene for cyklister skal forbedres. Ikke kun på cykelstierne, mener Cyklisforbundet, der er klar med fire politiske forslag til politikerne. Ministre og eksperter er skeptiske.

Samfund
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cyklistforbundet vil råbe politikerne op med fire politiske forslag: Et særligt skattefradrag til cyklister, billigere elcykler, en lavere fartgrænse og en fast statslig cykelpulje.

Forslagene skal forbedre forholdene for tohjulede trafikanter, og få flere til at vælge cyklen fremfor bilen.

Seniorrådgiver hos Via Trafik Rådgivning, Pablo Celis, er dog skeptisk, når det kommer et særligt skattefradrag for cyklister. Han tvivler på, at et fradrag kommer til at rykke ved ret meget.

I dag kan alle med mere end 12 kilometer til arbejde få et kørselsfradrag. Ligegyldigt hvilken transportform de bruger. Men Cyklistforbundet foreslår et særligt fradrag for cykelpendlere, der har mere end tre kilometer til arbejde.

»Det overrasker rigtig mange, at man allerede i dag kan få et skattefradrag for at cykle på arbejde«, siger Pablo Celis og understreger, at det er meget få cyklister, der benytter sig af det fradrag.

»Jeg tror sådan set ikke, at folk vælger at cykle på grund af et skattefradrag. De gør det, fordi det er hurtigt og nemt. Og fordi de slipper for at bruge penge på en bil eller offentlig transport«.

Ud over et skattefradrag vil Cyklistforbundet lokke folk op på cyklen med billigere elcykler. Helt konkret opfordrer de politikerne til at afsættes 200 millioner til en elcykelpulje.

Niels Hoe, der rådgiver i mobilitetsløsninger gennem sit firma HOE 360 Consulting, mener også, at billigere elcykler kan trække folk ud af bilerne og op på cyklen. Han fremhæver de gode erfaringer fra forsøgsordninger.

»Det har vist sig, at når først folk har prøvet en elcykel, cykler de mere end før. Det gælder også bilister, som har deltaget i projekter, hvor de har kunnet afprøve en elcykel over en periode. En god del stopper med at bilpendle og fortsætter som cykelpendlere«.

Farten skal ned

Et af de andre forslag fra Cyklistforbundet er at få farten for biler ned. Det skal være nemmere for kommuner at sætte en fartgrænse på højst 30 kilometer i timen. For eksempel i byområder med mange gående og cyklister.

Forslaget falder ikke i god jord hos bilisternes interesseorganisation FDM. De mener, man bør vurdere farthastigheden på de enkelte strækninger - ikke i hele områder.

»Man kan ikke bare tage en passer, slå en cirkel om et område og så bestemme farten ud fra det«, siger juridisk rådgiver hos FDM Dennis Lange. »Det skal gerne være sådan, at farthastigheden er kommet til på grund af en faglig vurdering og ikke et politisk ønske om at gøre det uattraktivt at have bil«.

Det sidste forslag fra Cyklisforbundet er en fast cykelpulje. Historisk har der været afsat penge til forskellige statslige cykelpuljer. Men forbundet foreslår en fast pulje på 200 millioner kroner, som kommuner årligt kan søge.

Trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann er ikke tvivl om, at en fast cykelpulje vil virke. Men han mener, at det problematiserer kommunernes selvstyre.

»Det vil da helt klart betyde, at kommunerne i højere grad vil prioritere cykelinvesteringer. Men det går jo også udover det lokale demokrati, fordi det skubber det i den retning som landspolitikerne vil, og ikke den retning som borgerne vil lokalt«.

Nyt råderum fra 2021

Transportminister Ole Birk Olesen har ikke haft tid til at kommentere Cyklistforbundets forslag. Men i en mail til Politiken skriver han, at alle cykelpuljer på nuværende tidspunkt er fuldt udmøntede.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Fra 2021 vil der igen være økonomisk råderum til offentlige investeringer, men den nærmere prioritering af, hvilke infrastrukturprojekter der skal føres ud i livet, afhænger af et flertal i Folketinget«, skriver han.

Transportministeren understreger samtidig, at det er blevet nemmere for kommuner at fastsætte en lavere hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen ved ældreinstitutioner, skoler og børnehaver.

Forslaget om en skattebegunstigelse til cyklister vinder ikke gehør i regeringen. Skatteminister Karsten Lauritsen mener ikke, at det vil få flere til at vælge cyklen.

»Det vil være en skattelettelse til folk, der allerede cykler«, siger han.

»Jeg har jo en bil, der kan komme og hente mig hver morgen. Men jeg vælger nu at cykle, fordi det suverænt er det hurtigste i København. Og så er det i øvrigt også godt for min sundhed. Og sådan tror jeg faktisk, at de fleste har det«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Marie Hald/moment Agency

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp
    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om tykke kvinders frihedskamp.

  • Maud Lervik

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol
    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om vores nattesøvn.

Forsiden