Cyklistforbundet er kommet med fire nye politiske forslag.  De foreslår blandt andet et særligt skattefradrag for cyklister.
Foto: Miriam Dalsgaard

Cyklistforbundet er kommet med fire nye politiske forslag. De foreslår blandt andet et særligt skattefradrag for cyklister.

Samfund

Skattefradrag skal lokke flere op på cyklen

Forholdene for cyklister skal forbedres. Ikke kun på cykelstierne, mener Cyklisforbundet, der er klar med fire politiske forslag til politikerne. Ministre og eksperter er skeptiske.

Samfund

Cyklistforbundet vil råbe politikerne op med fire politiske forslag: Et særligt skattefradrag til cyklister, billigere elcykler, en lavere fartgrænse og en fast statslig cykelpulje.

Forslagene skal forbedre forholdene for tohjulede trafikanter, og få flere til at vælge cyklen fremfor bilen.

Seniorrådgiver hos Via Trafik Rådgivning, Pablo Celis, er dog skeptisk, når det kommer et særligt skattefradrag for cyklister. Han tvivler på, at et fradrag kommer til at rykke ved ret meget.

I dag kan alle med mere end 12 kilometer til arbejde få et kørselsfradrag. Ligegyldigt hvilken transportform de bruger. Men Cyklistforbundet foreslår et særligt fradrag for cykelpendlere, der har mere end tre kilometer til arbejde.

»Det overrasker rigtig mange, at man allerede i dag kan få et skattefradrag for at cykle på arbejde«, siger Pablo Celis og understreger, at det er meget få cyklister, der benytter sig af det fradrag.

»Jeg tror sådan set ikke, at folk vælger at cykle på grund af et skattefradrag. De gør det, fordi det er hurtigt og nemt. Og fordi de slipper for at bruge penge på en bil eller offentlig transport«.

Ud over et skattefradrag vil Cyklistforbundet lokke folk op på cyklen med billigere elcykler. Helt konkret opfordrer de politikerne til at afsættes 200 millioner til en elcykelpulje.

Niels Hoe, der rådgiver i mobilitetsløsninger gennem sit firma HOE 360 Consulting, mener også, at billigere elcykler kan trække folk ud af bilerne og op på cyklen. Han fremhæver de gode erfaringer fra forsøgsordninger.

»Det har vist sig, at når først folk har prøvet en elcykel, cykler de mere end før. Det gælder også bilister, som har deltaget i projekter, hvor de har kunnet afprøve en elcykel over en periode. En god del stopper med at bilpendle og fortsætter som cykelpendlere«.

Farten skal ned

Et af de andre forslag fra Cyklistforbundet er at få farten for biler ned. Det skal være nemmere for kommuner at sætte en fartgrænse på højst 30 kilometer i timen. For eksempel i byområder med mange gående og cyklister.

Forslaget falder ikke i god jord hos bilisternes interesseorganisation FDM. De mener, man bør vurdere farthastigheden på de enkelte strækninger - ikke i hele områder.

»Man kan ikke bare tage en passer, slå en cirkel om et område og så bestemme farten ud fra det«, siger juridisk rådgiver hos FDM Dennis Lange. »Det skal gerne være sådan, at farthastigheden er kommet til på grund af en faglig vurdering og ikke et politisk ønske om at gøre det uattraktivt at have bil«.

Det sidste forslag fra Cyklisforbundet er en fast cykelpulje. Historisk har der været afsat penge til forskellige statslige cykelpuljer. Men forbundet foreslår en fast pulje på 200 millioner kroner, som kommuner årligt kan søge.

Trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann er ikke tvivl om, at en fast cykelpulje vil virke. Men han mener, at det problematiserer kommunernes selvstyre.

»Det vil da helt klart betyde, at kommunerne i højere grad vil prioritere cykelinvesteringer. Men det går jo også udover det lokale demokrati, fordi det skubber det i den retning som landspolitikerne vil, og ikke den retning som borgerne vil lokalt«.

Nyt råderum fra 2021

Transportminister Ole Birk Olesen har ikke haft tid til at kommentere Cyklistforbundets forslag. Men i en mail til Politiken skriver han, at alle cykelpuljer på nuværende tidspunkt er fuldt udmøntede.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Fra 2021 vil der igen være økonomisk råderum til offentlige investeringer, men den nærmere prioritering af, hvilke infrastrukturprojekter der skal føres ud i livet, afhænger af et flertal i Folketinget«, skriver han.

Transportministeren understreger samtidig, at det er blevet nemmere for kommuner at fastsætte en lavere hastighedsgrænse på 40 kilometer i timen ved ældreinstitutioner, skoler og børnehaver.

Forslaget om en skattebegunstigelse til cyklister vinder ikke gehør i regeringen. Skatteminister Karsten Lauritsen mener ikke, at det vil få flere til at vælge cyklen.

»Det vil være en skattelettelse til folk, der allerede cykler«, siger han.

»Jeg har jo en bil, der kan komme og hente mig hver morgen. Men jeg vælger nu at cykle, fordi det suverænt er det hurtigste i København. Og så er det i øvrigt også godt for min sundhed. Og sådan tror jeg faktisk, at de fleste har det«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce