0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Handikapskolebørn bliver svigtet

Folkeskoler, der integrerer fysisk og psykisk hæmmede børn, skæres så kraftigt, at tilbuddene trues af lukning.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Trods anbefalinger fra undervisningsministerens eget rejsehold om at integrere handikappede elever i almindelige skolemiljøer, risikerer mange skoler at måtte lægge deres handikaptilbud på hylden.

Midlerne til svært handikappede elever er nu så utilstrækkelige, at det får skoler og eksperter til at slå alarm.

Blot halvdelen af de søgte støttetimer til indeværende skoleår er blevet imødekommet, og over hele landet er tilbud fra især frie grundskoler, der integrerer handikappede børn i normalmiljøer, nu truet af lukning, siger landsformanden i Dansk Friskoleforening, Ebbe Liliendal.

»Udviklingen er alarmerende. Viljen er der til at løfte opgaven med de handikappede skolebørn, men det kan snart ikke lade sig gøre længere. Hvis man ikke fra politisk hold er klar til at ændre praksis, er det min frygt, at mange skoler ikke længere kan opretholde tilbuddene til de handikappede børn, og at børnene ikke vil udvikle sig. Det vil være dybt ulykkeligt«, siger han.

Meget uheldigt både fagligt og socialt
Lukker de frie grundskoler deres tilbud til de svært handikappede elever, bliver de i de fleste tilfælde henvist til en kommunal specialskole – en model, som regeringens rejsehold advarer imod.

»Det er fagligt og socialt set meget uheldigt, hvis ikke flere elever med særlige behov omgås med normalt fungerende elever. Tilbud, der tilskynder det, skal vi værne om. Det er ekstremt vigtigt, at de udsatte elever får den tiltrængte hjælp«, siger formanden for regeringens rejsehold, Jørgen Søndergaard, der peger på, at børnene risikerer at blive sat tilbage i udvikling.

Da regeringens rejsehold i juni måned fremlagde deres ti bud på en optimering af den danske folkeskole, anbefalede det netop at flytte flere handikappede elever fra specialskoler og specialklasser over i normale skolemiljøer.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere