Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Privatøkonomien skal på skoleskemaet

Unge skal have bedre styr på plus og minus, mener politisk flertal.

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske børn skal ikke nødvendigvis være børshajer, når de forlader folkeskolen.

Men et basalt kendskab til privatøkonomien må være et krav, mener Venstres skatteordfører, Mads Rørvig, der vil intensivere folkeskolens undervisning i forskudsopgørelser, selvangivelser, opsparing og gæld på 9. klassetrin.

»Unge mangler ganske enkelt en fundamental viden om skat, forskudsopgørelser, indlån og udlån. Det er ikke nødvendigt, at de lærer at handle med værdipapirer, men de skal have mere undervisning i privatøkonomi«, siger Mads Rørvig.

Det er ikke nødvendigt, at de lærer at handle med værdipapirer, men de skal have mere undervisning i privatøkonomi



Hans forslag kommer efter historier i Politiken om, at unge drukner i gæld, og at 33.000 studerende står til et skattesmæk næste år.

LÆS ARTIKEL »Det handler om, at fremtidens borgere skal forstå, hvordan deres egen økonomi hænger sammen«, siger Mads Rørvig. DF: Det er et alvorligt problem I Dansk Folkeparti er Kristian Thulesen Dahl manden, der holder styr på finansloven og de lidt mere komplicerede regnestykker om statens finanser.

Han erklærer sig meget enig i, at det er problem, når de unge ikke har styr på gæld og renter.

»Det er faktisk et ret alvorligt problem, at vi har mange unge mennesker, der aldrig får styr på økonomien. Det kan være elementære ting om, at man skal betale sin husleje, mens der stadig er penge på kontoen, og at man ikke kan købe noget til 6 kroner, hvis man kun har en femmer«, siger Thulesen Dahl og tilføjer:

»I folkeskolen kan man gøre det ved at lege det ind med børnene, så de både lærer noget om at regne og samtidig forstår, hvorfor det er vigtigt, at man kan«.

S er med på at styrke økonomien på skoleskemaet
Socialdemokraternes uddannelsesordfører vil gerne være med til at styrke økonomien på skoleskemaet.

»Vi har faktisk tidligere selv foreslået det i et forbrugerudspil, for vi synes, det er vigtigt. Det skal ikke være et særskilt fag, men det er nærliggende at integrere det i matematiktimerne«, siger Christine Antorini.

Undervisningsministeren vil gerne dikutere forslaget

Dermed er undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) godt på vej til at samle bred tilslutning til den folkeskolereform, som han fredag bebudede, at han vil have på plads inden sommerferien. »Der er allerede undervisning i budgetlægning i dag. Men jeg vil gerne diskutere, hvordan folkeskolen kan gøre noget mere. Vi skal ikke ende med, at tusindvis af unge ikke kan styre deres økonomi. Da jeg var skatteminister, var jeg også med til at øge indsatsen fra Skats side for at oplyse unge om den del af privatøkonomien. Og forældrene har selvfølgelig også et ansvar«.

LÆS ARTIKEL Kristian Thulesen Dahl mener, at det både er forældres og folkeskolens opgave at lære børn og unge noget mere om pengene. Men bankerne har også et ansvar for at oplyse og lære fra sig: »Jeg opfordrer bankerne til at vise noget samfundsansvar her. Det kan også hjælpe dem til at rette op på deres image i befolkningen«. Ifølge en ny bog – ’Boost din økonomi’ – er forklaringen på de unges problemer, at de har haft det for godt. »Vi er en forkælet generation, som forventer at kunne nyde efter behov. Hvis pengene ikke er der, låner man dem«, forklarede den ene af forfatterne, Alexander Wulff, i går.







Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden